اتاق مطالعه

آسیب شناسی شکاف اطلاعاتی در جوامع

صفحۀ اصلی اتاق

 

شکاف اطلاعاتی را بشناسیم!ا

 در نیم قرن اخیر اصطلاح «شکاف اطلاعاتی» یا «شکاف دانایی» در دو حوزۀ مرتبط مورد بررسی و استفاده قرار گرفته است: یکی در بازاریابی و تبلیغات و دیگری جامعه شناسی و ترویج تغییرات اجتماعی. در تبلیغات، «شکاف اطلاعاتی» یکی از ارکان عرضۀ مؤثر کالاها و خدمات محسوب می شود؛ اگر مخاطب باور کند که خریداریِ کالایی خاص یا خدمتی بخصوص، بخشی از ناآگاهی او را از بین می برد، او به خریدن آن رغبت بیشتری پیدا می کند. از این رو است که در دنیای تبلیغات، بارها به عباراتی چون «راز فلان چیز چیست؟» یا «آنچه شما در مورد فلان چیز باید بدانید...» بر می خوریم. از سوی دیگر، مفهوم شکاف اطلاعاتی در رشتۀ جامعه شناسی و ضرورت ایجاد تغییر در جوامع در راستای پذیرشِ مدرنیزاسیون مطرح شده است. این نخبگان مشخصاً برای یافتن پاسخ به این سؤال کوشیده اند: چگونه می توان از این مفهوم برای «تبلیغ مؤثرِ» هر چه بیشتر زندگی ماشینی در سطح جامعه بهره برد؟ از هر یک از این دو منظر، تبلیغات تجاری یا جامعه شناسیِ تغییر، که به این مفهوم بنگریم، پیامی که «شکاف اطلاعاتی» برای مخاطب دارد این است که بخشی از جامعه کمتر از بخش دیگری از جامعه دانایی دارد و این تفاوت بین اقشار مختلف، شکافی فزاینده ایجاد می کند و این شکاف، ریشۀ تفاوت در قدرت و برتریِ بین انسان هاست. پیشینۀ مطالعات جامعه شناختی در مورد «شکاف اطلاعاتی» به دهۀ 1970 میلادی باز می گردد. اما از آن زمان تا کنون، پیشرفت های به وجود آمده در علوم شناختی به ما کمک می کند که بُعد شگفت انگیز دیگری از این مفهوم را نیز بررسی کنیم. بیشتر بخوانیدا

 

 

آسیب شناسی شکاف اطلاعاتی در جوامع

خدمتی از سایت اطلاع رسانی: ا

در خدمت اصلاح الگوی مصرف

پست الکترونیکی:ا

esfandiarabbassi at gmail.com

تلفن:ا

086 4325 5251