اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

صفحه اصلی    معرفی سایت    تازه های سایت    همکاری با سایت   درباره اسفندیار عباسی    تماس با ما

مقاله ها و پیوندها:    بخش اول - آلودگی اطلاعاتی    بخش دوم - توسعه محلی 

خدمات پشتیبانی پژوهش            خدمات پشتیبانی نشر             خدمات پشتیبانی توسعه محلی

 برای پژوهشگران          برای مدرسین           برای برنامه ریزی و سیاستگذاری       

    ا مقاله ها و پیوندها - توسعه محلی و اصلاح الگوی مصرف ا

 

چگونه علاقمندان به چند سرنشینی را در محله یا منطقۀ شهری خود بیابیم؟

 

 

 

با همکاریِ سایتی بین المللی، ساز و کار اینترنتی ایجادِ تماس بین علاقمندانِ چندسرنشینی در کلانشهرهای ایران و دیگر کشورهای جهان فراهم شده است. هم اکنون، چه رانندگان و چه همسفران می توانند با درج آگهیِ رایگان در این سایت یکدیگر را بیابند. برای کسب آگاهی از مبدا و مقصد اعضایِ کنونیِ لیست به این صفحه مراجعه نمابید. برای درج آگهیِ رایگان به منظور معرفی خود به دیگر علاقمندانِ چندسرنشینی در محله یا منطقۀ خود، اطلاعات زیر را برای ما از طریق پست الکترونیکی ارسال و یا مستقیما، با مراجعه به  سایت اصلی، اقدام به پرکردن فرم آگهی (به فارسی) نمایید. به این منظور، ابتدا اینجا را کلیک نمایید. پس از انتخاب دو گزینۀ زیر در دو صفحۀ پیاپی، فرمِ درج آگهی را پر نمایید.ا ببتبیبسیبسیب سبسبسنسنت سینتنس بتنسیتنسیتنستسیت

community - continue

rideshare - continue

درج آگهی در دو مرحله انجام می شود: پرکردن فرم و تایید آن از طریق پست الکترونیکی. پس از تایید، طی یک یا دو روز، آگهی شما در لیستِ علاقمندانِ چند سرنشینی در کلانشهرِ مورد نظر شما درج خواهد شد. کلیه آگهی های پس از 45 روز خود بخود حذف می شود.ا  بتستنست نیتسنیت سنیتسنتی سنتی نستنست ینست ینسی

اطلاعات مورد نیاز برای درج آگهی: نام و نام خانوادگی، نام کلانشهر، نام محله یا منطقه شهری، نزدیک ترین تقاطع اصلی به منزل و نزدیک ترین تقاطع اصلی به محل کار، شماره تلفن (ترجیحا تلفن ثابت) و آدرس پست الکترونیکی.ا ببسیبسیبتبسنسیت نسیتنسیتنستی نست یسیبس

 

فناوری های مناسب برای تامین و بهینه سازی مصرف انرژی

چند سرنشینی

بازگشت به بهینه سازی مصرف انرژی  

بازگشت به بهینه سازی انرژی در حمل و نقل

بازگشت به فناوری های مناسب در حمل و نقل

ی

 

 

در حمل و نقل شهری، خودروهای تک سرنشین، در ازای سوختی که مصرف می کنند کمترین کارآیی و بیشترین آلایندگی را دارا هستند. لذا در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، سفرهایِ چند سرنشینی به منظور کاستن از حجم ترافیک و آلودگی هوا متداول شده است. برای هماهنگ کردن همسفران، رانندگانِ خودروهای شخصی اقدام به شناسایی افرادی در محلۀ خود می کنند که مقصدِ سفرهای روزانه آنها به مقصدِ سفرِ روزانه خودشان نزدیک است. سفر بین منزل و محل کار بهترین مورد برای استفاده از سفرهای چندسرنشینی است چرا که تقریبا هر روز تکرار می شود و به سادگی قابل برنامه ریزی و هماهنگی است. افرادی که با هم همسفر می شوند هزینه سوخت، پارکینگ و عوارض جاده را نیز بین هم تقسیم می کنند. اگر بیش از یک نفر در یک گروه دارای اتومبیل باشد، با توافق تمامی طرف ها، هر چند وقت یکبار خودرو را عوض می کنند تا از نظر استهلاک خودروها، عدالت بین همه اعضای گروه رعایت شده باشد. در شهرهایی که سفرهای چندسرنشینی متداول شده خطوطی ویژه از سوی مدیریت ترافیک برای تردد این خودروها در خیابان ها و بزرگراه ها مشخص شده که استفاده از آنها به وسیله خودروهای تک نشین مجاز نیست که قطعا سفر سریعتری را برای خودروهای چندسرنشین ممکن می سازد.  نستنیست نسیتنستی نسیت نست ینت یسنت سینت سن نسیت نسیت سنیتنسیت نیست نست ینست ینست ی

سفرهای چندسرنشینی را می توان به طور کلی به دو نوع تقسیم کرد: عادی و گهگاه. سفرهای عادی سفرهایی است که طبق توافق راننده و همسفران به طور مکرر، روزانه، هفتگی یا ماهانه صورت می گیرد. سفرهای گهگاه معمولا برای مسافرت های بین شهری بین طرفین توافق می شود. در دو دهه اخیر راه اندازیِ شبکه جهانی اینترنت به هر دو نوع از سفرهای چندسرنشینی رونق بیشتری داده است. نرم افزارهای پیشرفته در این فضا به متقاضیان (مسافران) در یک شهر یا کشور اجازه می دهد تا یکدیگر را برای انواع سفرهای چندسرنشینی شناسایی کنند و با هم تماس بگیرند. در کلانشهر های ایران می توان از سایتی بین المللی برای این منظور استفاده کرد. (توضیح بیشتر در حاشیۀ همین صفحه)  بتسبتستنتسنتی نستی نت نت نتنتن نتنسیت نستی نتس ینست ینتس ینت سینت سنیتنسیت نستی

نوع جدیدتری از سفرهای چندسرنشینی در حال گسترش است. به این نوع سفرها سفرهای بدون هماهنگی قبلی می گویند که بی شباهت به تاکسی ها و سواری های خطی در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران عمل نمی کند. هر مسیر دارای ایستگاه ویژه خود است. رانندگانی که عازم مسیر خاصی در شهر اند در این ایستگاه ها صف می کشند و مسافرانی که عازم همین مسیرها هستند به نوبت سوار ماشین های آماده به حرکت می شوند. حق مشارکت در سفر که به راننده پرداخت می شود چیزی است که بین هر راننده و همسفرانش توافق می شود، که معمولا از هزینه کرایه سواری و تاکسی کمتر است. در شهر سانفرانسیسکو که این نوع چندسرنشینی متداول شده است تخمین زده می شود که شهرداری و سیستم ترابریِ عمومی معادل 30 میلیون دلار صرفه جویی کرده است ضمن اینکه این خدمات شهروند-به-شهروند به پاکیزگی هوا نیز کمک نموده است. برای ایمنی و اطمینان خاطر رانندگان و همسفرانِ شرکت کننده در سفرهای بدون هماهنگی قبلی، معمولا سیستمی اداری برای ثبت نام علاقمندان و صدور کارت های شناسایی راه اندازی می شود. .  تسینت نستنسیت بنستیب نستب نست بنست بنستب نست بنستب نس بسنتب

برای بازدید از نمونه هایی از سیستم های نرم افزاری که به این منظور راه اندازی شده است به سایت های زیر مراجعه نمایید. س بتسنتسن سنیتنسیت سنیت نسیت نس ینست ینس ین سین سنیت نسی نیسسنت سن

نمونه سایت های خدماتی برای تسهیل سفرهای چندسرنشینی در جهان:ا

- http://www.carpooling.in    برای سفرهای درون شهری و بین شهری در هند

- http://www.carpooling.com/company/about/    اروپا

- http://www.flexiblecarpooling.org/background.php چندسرنشینی بدون هماهنگی  

سینت س ین

 
 
 
آرم و طراحی سایت، حمیرا شریفی 2008 آ