اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

صفحه اصلی    معرفی سایت    تازه های سایت    همکاری با سایت   درباره اسفندیار عباسی    تماس با ما

مقاله ها و پیوندها:    بخش اول - آلودگی اطلاعاتی    بخش دوم - توسعه محلی 

خدمات پشتیبانی پژوهش            خدمات پشتیبانی نشر             خدمات پشتیبانی توسعه محلی

 برای پژوهشگران          برای اولیا و مربیان           برای برنامه ریزی و سیاستگذاری       

برای خیرین تمدن ساز

 

 

 

 

 

چه چیزی کودکان ما را بیمار می کند؟

خیرین سلامت ساز

خیرین تمدن ساز

چرا خانه سازی بیاموزیم؟

تبدیل چیست؟اااااااکمپوست بسازیم، چرا و چگونه

جهانبینی توحیدی و نوآوری در علم و فناوری 

نقش آفرینی مردم در اقتصاد مقاومتی

دین و حکمت در اقتصاد؟

جهانبینی توحیدی و طبیعیات، از منظری دیگر

علم سیستم ها: سازو کارِ سلطه، لازمۀ مقاومت

اتحصیلِ کامل، لازمۀ مقاومتِ همه جانبه

کارآفرینی اجتماعی با طراحی سیستمی

مردمی سازیِ اقتصاد: نقش آفرینی مردم و سیاستگذاریِ مساعد (نمونه ها)ا

تورهای مقاومتی

اتوسعه یا تمدن سازی

پول، بانک، بورس

به سوی علم اقتصادِ مقاومتی

کشاورزیِ بوم شناختی، جایگزینِ کشاورزیِ پر خطر و پرهزینۀ کشاورزیِ شیمیایی

نگاهی نو به اقتصاد      کار و درآمد

مردمی سازیِ بانکداری در اقتصاد مقاومتی

سیاستگذاری مساعد برای اقتصاد مقاومتی

خانه بسازید، ارزان و ایمن!ا

نهادشناسی، دانشی ضروری برای کشورهای مستقل        نهاد فراملیتی کشاورزی

نمونه ای از نهادسازی بومی

فناوری مناسب برای آب در شهر و روستا

پژوهشگرِ هوشیار و نواندیش

مادر مسایل روستایی

بانکداری ذخیره کسری  و ماهیت پول            نقش آفرینی مردم در اقتصاد مقاومتی

فناوری های مناسب

تالاب مصنوعی

مهارت های تکمیلی برای پژوهشگران

نهاد شناسی و نهاد سازی       فرجام پژوهی        شاخص های کیفیِ پیشرفت

خانه، خانواده، امید، کار

دهکده های سالم و اقتصاد مقاومتی  خانه های مقاوم به زلزله

پژوهش جامع      پژوهش مستقل      دانش بومی   گنجینه کتاب   اوج نفت    پژوهش مشارکتی        مجموعه مقالات          برنامه ریزی و سیاستگذاری  پیشرفت در مقیاس انسانی     آلودگی اطلاعاتی    جعلیات علمی        امنیت غذایی    خودباوری فرهنگی        رشد معنوی و ساده زیستی   حفاظت از منابع طبیعی   نوعدوستی  روستاهای نوظهور   فشار خون  تغییرات آب و هوایی   دیابت نوع دو    آلودگی هوا در کلان شهرها    ضرورت احیا بذرهای بومی    اطلاع رسانی توسعه محلی    آموزش توسعه محلی     پشتیبانی توسعه محلی    کارآفرینی    مهارت های ارتباطی     ارتباط روشن و محترمانه       تصمیم گیری گروهی از طریق اجماع    گسترش فضای سبز شهری         مدرسه ها     بوستان ها       مسجد ها        مجتمع های مسکونی    

      مراکز توانبخشی       نهاد های اجرایی       نهاد های سیاستگذاری      جامعه مصرف کننده      کارآفرینان و تولید کنندگان خرد      جیبی ساک           راهنمای محصولات سالم         مؤسسات بازپروری    پژوهشگران روستا       مشاوره دانش بومی  مبارزه غیر شیمیایی با آفات

داستان های عامیانه، پرورش نوآوری و اصلاح الگوی مصرف      غذاهای بومی     نشر آثار علمی خارجی در ایران   مسکن سازی بومی           دانش بومی در آموزش عالی       تسهیلِ همکاری بین مردم با دانش بومی       دانش بومی محکِ دانش رسمی   چگونه تالاب مصنوعی بسازیم؟    نشر آثار علمی ایران در خارج از کشور        کارآفرینی با دانش بومی      غذاهای زودپخت سنتی   مطالعه علمیِ طراحی بومی     شکوفایی اقتصادی یک روستا با دانش بومی  کشاورزی شهری      توسعه محلی و اقتصاد مقاومتی   استحصال آب باران     مستراح خشک چیست؟          نهاد فراملیتی کشاورزی

دهکده سالم کجاست؟   مسئله فاضلاب چیست؟       

ساخت و سازِ ارزان و مقاوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تازه های سایت

تا فردیت، با حکایت

خورهه: روستایی کهن که ایران را به رنگ خود در آورد

یادگیری و آموزش

بازی، داستان، تخیل

بارداری، تولد نوزاد و اُنس با مادر

علمِ دستیابی به هوش-یاری در پرورش کودکان

کودک و طبیعت: پرورش عقل و عشق

اتفکر سیستمی برای همه (قسمت 1)ا (نظری)ا

اتفکر سیستمی برای همه (قسمت 2)ا (عملی)ا

با خود-خانه سازی صاحب خانه شویم، چرا و چگونه

امدادرسانی با طعم تمدن، به دست مردم، برای مردم

حکمت اشراق برای تمام اعصار

گوته و علمی که از اخلاق برخوردار است

 خانه باغیِ سرامیکی با فناوری ابرخشت

جهانبینی و فرهنگ و توسعها

جهانبینی برای دانایی و خلاقیت 1 - حکمت آموزی از طبیعت

جهانبینی برای دانایی و خلاقیت 2 - احیای پیوند با درون خویشتن

ژئوپلتیک دانایی و خلاقیت (قسمت 1): نواندیشی، زیر ذره بینِ علم

ژئوپلتیک دانایی و خلاقیت (قسمت 2): علومِ شناختی و طراحی: علم و فناوریِ کنترل در توسعها

ااقتصاد، از منظری برتر

مردمی سازی اقتصاد با احیای دارایی های مشترک، چرا و چگونه

جهانی سازی: طرحی برای سلطۀ شرکت های جهانی و نابودی حاکمیت دولت ها

تحقق اقتصاد مقاومتی در دیگر جوامع، چرا و چگونه

فناوری مناسب برای اصلاح الگوی مصرف و مقاومت

 

ا برای اولیا و مربیان ا

علمِ دستیابی به هوش-یاری در پرورش کودکان

چرا بعضی از کودکان و نوجوانان درک و فهم بهتری دارند، خلاق اند و باهوش تر از هم سن و سالان خود به نظر می رسند؟ برای پاسخ با این سؤال ما غالباً راهی ساده اما ناامید کننده را برمی گزینیم. ما باور می کنیم که هوش سرشار برخی از بچه ها به خاطر ژن های برتری است که از والدین خود به ارث برده اند. مسلماً ژن های خوب بی تأثیر نیستند اما شواهد علمی نشان می دهد که هوشمندی، خلاقیت و ویژگی های اخلاقیِ کودکان و نوجوانان بیش از اینکه ژنتیکی باشد ریشه در رفتار اطرافیان و کیفیت تعلیم و تربیت آنها از بدو تولد دارد. جوزف چیلتون پیرس یکی از اندیشمندان معاصر این موضوع را با استناد به علم اعصاب و روان شناسیِ رشد کاویده و راهکارهایی عملی برای دستیابی به هوش-یاریِ بیشتر در نسل جوان ارائه داده است. با این آگاهی از چگونگیِ دستیابی به هوش و تعلیم و تربیت و علم آموزیِ برتر در نسل های بعد، دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد. بیشتر بخوانید بتنیت شمنتی مبیسبسبسب سبسبسب سبسبسب سب مینت سمبت شمب مسب تمش بم شم نتمش س  ش

 

 

 

 

 

بارداری، تولد نوزاد و انس با مادر

شکی نیست که همۀ والدین دوست دارند فرزندانی باهوش، مبتکر و دانا داشته باشند. از این رو خانواده ها تلاش می کنند تا فرزندانشان در بهترین مدارس و دانشگاه ها تحصیل کنند. اما آیا عوامل دیگری، مثل انس گیری با مادر درست پس از تولد و تغذیه از شیر مادر به مدت حداقل دو سال، در هوش-یاری و اخلاق کودک در خردسالی و بزرگسالی نقش آفرین است؟ بیشتر بخوانید تنستنیس بنستکشنسی مسنتب شمسنبت شمنتب شمبت مس تبمبت شسمبت سمب شسمب سمبت مسبت سمب تشسم بت  

 

 

 

 

بازی، داستان، تخیل

در لغت، تخیل و خیالبافی از یک ریشه اند. و چه بسا چون خیالبافی امری بیهوده محسوب می شود، تخیل نیز در عصر ما مورد بی اعتنایی قرار گرفته است. در این سخنرانی، جوزف چیلتون پیرس در مورد اهمیت بنیادین بازی و داستان در پرورش توان ذهنی کودکان در تخیل سخن به میان آورده است. به نظر وی، با پرورش توان ذهنی برای تخیل کودکان قادر می شوند که - در خردسالی و بزرگسالی - از راهکارهای خشونت آمیز بپرهیزند و با تأمل بیشتر، راه حل های سنجیده تر و حکیمانه تری اتخاذ کنند. بیشتر بخوانید  بنتی نت شیت منسمنت سمنبت سمبن تسمنب تسمنب تسمن تبنیت شنمت یمسنت بنس

 

 

 

یادگیری و آموزش

کودک قادر به یادگیریِ همه چیز است. اما تکاملِ فیزیولوژیکی مغز او در هر مرحله از رشد، وی را برای نوعی از یادگیری آماده می کند که با یادگیری در مراحل دیگر متفاوت است. در این سخنرانی از جوزف چیلتون پیرس بخوانید که در هر مرحله، مناسبترین آموزش و یادگیری برای کودک چیست. پی ببرید که بی معرفتی به اُنس چیست و چرا پافشاری بر آموزشِ دانش و مهارتِ نامناسب در هر مرحله به تخریب فرصت ها در رشد فکری کودک و کاهش توان او در یادگیری در سنین بالاتر می انجامد. بیشتر بخوانید بتنست سنیتس نیتس مینستیمسنتی مستیمبتس متس یمتس میتس یمتس یبمتس  

 

 

 

کودک و طبیعت: پرورش عقل و عشق

آیا نیازهای پرورشیِ کودک در تمامی مراحل رشد او یکسان است؟ آیا مطلوب است که به تمام کودکان در سنین 4 یا 5 سالگی خواندن و نوشتن بیاموزیم؟ آیا بازی های تخیلی برای رشد روانی و فکری کودک ضروری است؟ در این نوشته بخوانید که چگونه در فرآیند رشد، کودک از مرحله ای به مرحلۀ دیگر وارد می شود و در هر مرحله نیازهای پرورشی او متفاوت است.  بتسبیسیسبنت سمینت سمت سمتب سمبت سمبت سمنبت سمبت سمبنت سمنبت  

 .                                               

ا جهانبینی و فرهنگ و توسعها

بینشِ حاکم در برنامه ریزیِ توسعه، افراد و کشورها را در تقابل و رقابت با یکدیگر، اقتصاد را در برابر محیط زیست، و فناوری را در برابر جامعه و فرهنگ، قرار داده است. چه بسیار راهکارهای اقتصادیِ مخربِ محیط زیست که با توجیهاتِ بی اساسی مثل رشد، تجارت آزاد، اشتغالزایی و پیشرفت علمی، توسط نهادهای اقتصادِ جهانی و سازمان های بین المللی، به سیاستگذاران و افکار عمومی در کشورهای در حال توسعه تحمیل نمی شود. و چه بسیار سیاستگذارانی که با وجود پایبندی به ارزش هایی چون عدالت اجتماعی و هنجارهای فرهنگ بومی، خود را ناگزیر تسلیمِ فناوری های نامناسب و نهادهای استعماریِ غرب نمی کنند. از سوی دیگر شاهدیم که در جوامع میلیونی امروز، هر گونه تغییر مثبت در جامعه، اقتصاد و محیط زیست مشروط به تغییر اسلوب زندگی است و این تغییرِ عظیم بدون تغییر در جهانبینیِ افراد امکانپذیر نیست. مجموعه مقالاتِ جهانبینی و فرهنگِ این سایت به ارائه اندیشه هایی می پردازد که در عرصه حرکت به جلو و تکامل جوامع، نظر به نواندیشی و اصالت یا همان تمدن سازی دارد و راه حل های تقلیدی توسعه را کافی نمی داند.   بیبسیببسسیبسبس سیسیبسیسبستسنت سنتنست نست یسنتینستی سنتی سنتی سنتینست ی

 

 

 

 

 

ژئوپلتیک دانایی و خلاقیت  (قسمت 1)1

نواندیشی، زیر ذره بینِ علم

از یک سو شتابِ فزاینده در تحولاتِ علمی و تکنولوژیکی و از سوی دیگر همسانی و یکنواخت شدنِ اسلوب زندگی و الگویِ مصرف در سراسر جهان، حاکی از دو روند به ظاهر متضاد در عصر حاضر است. یکی خلاقیتِ بی سابقه در اکتشاف و اختراع در جوامع غربی - و در رأس آنها ایالات متحده- و دیگری تقلیدِ بی وقفه و بدونِ استثنا در جوامعِ کهن. به رغم تنوع و هوشمندیِ شگفت انگیزی که در آثار و بناهای به جا مانده از تمدن های گذشته دیده می شود، در عصر کنونی، تمامی جوامع به رهبریِ فکریِ ایالات متحده در علم و فناوری تن داده و به سوی یکنواختی و همگونی سوق یافته اند: سازه ها و شهرهایی که جهانیان در آنها زندگی می کنند، پوشاکی که به تن می کنند، مدارس و دانشگاه هایی که فرزندانِ خود را در آن تعلیم و تربیت می کنند، بازی ها و وسایلی که سرگرمشان می کند، طبی که برای سلامتی به آن امید بسته اند... بیشتر بخوانید   نتبسنت سیت تب سنت سنت سنتس بنست بسن تسنبتس نبتس نست نسبت سنبت سب سنتبسن

ژئوپلتیک دانایی و خلاقیت (قسمت 2)ا

علومِ شناختی و طراحی: علم و فناوریِ کنترل در توسعها

آشنایی با علومِ شناختی و طراحانِ توسعه آشکار می کند که توسعه آن چیزی نیست که می پنداریم. علوم شناختی مجموعه ای از گرایش های خاص در رشته های مردم شناسی، روان شناسی، هوش مصنوعی، زبان شناسی، عصب شناسی، رفتارشناسیِ جانوران و شناخت شناسی است که دانشمندان آن برای پی بردن به جزییاتِ ساز و کار ذهن آدمی و کشفِ راه هایِ کنترلِ توجه و ادراک و نهایتا رفتار انسان ها تلاش کرده اند. با بهره گیری از یافته های دانشمندانِ علوم شناختی، طراحان توسعه قادر به طراحی سیستم هایی شده اند که به کنترل ذهنی و رفتاریِ جهانیان در جمیع زمینه های زندگی انجامیده است. در این گزارش بخوانید که هدفِ دانشمندانِ علوم شناختی، طراحان توسعه و حامیان قدرتمند ایشان از این تلاش 70 ساله چه بوده است و تحقق این هدف چگونه کشورها را در برابر فشارهای سیاسی و تحریم های اقتصادی، آسیب پذیر کرده است. در این گزارش همچنین بخوانید که چگونه آحاد مردم در جوامع کهن (همان کشورهایی که امروزه در حال توسعه خوانده می شوند) قادر اند از بیراهۀ توسعه خارج و با احیای تمدن سازی، جامعۀ خود را از اجبارِ سیستم هایِ اسارت بار و زیانبارِ توسعه که حیات کرۀ زمین و جوامع بشری را تهدید می کند رهایی بخشند. بیشتر بخوانید بتسن تسی بیت ستی سنتی نسی تنستی نس سبت سب  تسبنتسنبت

ا جهانبینی برای دانایی و خلاقیت 1 - حکمت آموزی از طبیعت

آیا علاوه بر علمی که امروز وجود دارد، می توان به علم دیگری دست یافت که با طبیعت سازگارتر و منشأ فناوری های بی خطر و پایدارتری باشد؟ در مجموعه مقالاتِ ژئوپلتیک دانایی و خلاقیت توصیف شد که چرا علمی که در توسعه، شاخص پیشرفت شمرده می شود محدود کننده است و در عمل به کنترل ذهنی و وابسته سازی جهانیان به نظام سلطه انجامیده و ایشان را از نو اندیشی و ابتکار عمل، که لازمۀ تمدن سازی است محروم ساخته است. در قسمت 2 این مجموعه، به ضرورتِ احیای رویکردِ چندگانه به دانستن یا همان سنت عقلانیِ تمدن های کهن، به عنوان راهی مطمئن جهت رهایی یافتن از محدودیت های علوم نقلیِ امروز و کسبِ تواناییِ فرارفتن از شاخص های تحمیلیِ توسعه در علم و فناوری اشاره شد. برتریِ رویکردِ چندگانه به دانستن بر علوم نقلیِ توسعه این است که اولی پرداختن به دومی را نفی نمی کند، اما دومی، اولی را لحظه ای برنمی تابد. یکی از رویکردهای چندگانه به دانستن، حکمت آموزی از طریق تأمل در نشانه های طبیعت است که عقل را به فعلیت در می آورد و به دریافتِ اندیشه های نو می انجامد. شماری از دانشمندانِ امروز، پیروی از روشِ علمی یوهان ولفگانگ فون گوته، دانشمند، هنرمند و فیلسوف آلمانی را راهی مؤثر و ارزنده برای دستیابی به این هدف یافته اند. جهانبینی و شناخت شناسی این اندیشمندِ قرن 18 و 19 میلادی برای ما ایرانیان بی سابقه و بیگانه نیست چرا که همین نظرات توسط حکیم ایرانی، شیخ شهاب الدین سهرودی، 6 قرن پیش از او بیان شد و امروز بخش مسلمی از حکمت ایرانی اسلامی است. ب سیب سبس سبسبسببیسبسبسبسبسبسب سبسب سبس سبسب سسبس سبسبس سبس سبسیبسبس س 

  

کُل اصل و کُل جعلی: در جستجوی روشی برای تأمل در طبیعت

در این مقاله مؤلف به توصیف مفهوم کل و کلیت می پردازد که افقی جدید برای کاوش های علمی جهت استفادۀ  دانشپژوهان، دانشگاهیان، حوزویان و افراد در زندگی عادی خود می گشاید. نویسنده معتقد است که ماندن در مرتبۀ جزء و بی توجهی به کل، دلیلِ ویرانگری بشر در چند سدۀ اخیر بوده و روش علمی گوته، بهترین راه رسیدن به دانشی کل نگر و کل-شناس است که با طبیعت سازگارتر است. علمِ گوته به دنبالِ پیش بینی، کنترل و دستکاریِ طبیعت نیست بلکه نظر به یادگیری و تعامل سازنده  با آن دارد. این مقاله به قلم هانری بورتافت، فیزیکدان کوانتومی، روشن ترین شرح شناخت شناسی گوته و جنبه های نظریِ روش علمی وی محسوب می شود. بیشتر بخوانید بتسنتس نبتسبنست بنسبتسنیبسبسبس سبسب سیبسبیسبسبسبسبسبسبسبیسیسسسبسبسبس سبسب سبسبسبس سبسبسبسبسبس سبسبس سبسبسبسبسب سبسبسنبتس نبست ب

اتجربه گرایی لطیف: علم گوته، راهی دیگر برای دانستن

آیا تعقل، فقط به برهان و تفکر استدلالی خلاصه می شود یا اینکه عرصه های دیگری نیز برای شناخته شدنِ عقل وجود دارد؟ مقالۀ حاضر شرحِ گام به گامِ روشِ علمیِ گوته است که پاسخی کاربردی و قابل استفاده به این سؤال داده است تا تأمل در نشانه های طبیعت برای دریافتِ دانشِ نو برای همگان، و نه فقط دانشمندان، امکانپذیر گردد. جذاب ترین ویژگی شناختن عقل (و یادگیریِ ارادی از آن) از طریق توجه به طبیعت و حکمت های آن این است که نیازی به امکانات آزمایشگاهی و ابزار آلات پیچیده و گرانقیمت نیست. هر کسی، در هر طبقۀ اجتماعی و با هر میزانی از سواد و توان اقتصادی، قادر است بخشی از اوقات فراغت خود را به تعقل در طبیعت بگذراند تا به آن مرتبه ای از وجود خود معرفت یابد که نهایتا رویکردی چندگانه برای دانستن در اختیار او قرار می دهد. به قلم دانیال سی وال، این مقاله جنبه های عملی و کاربردی روش علمی گوته را معرفی کرده است. بیشتر بخوانید بیتنسنت سبتس نتس نبتسنبت سبنست نست بسنتب سنتب سنبت سنبتسبنست بنستب سنتب سنتب سنبت سنبت

شهاب الدین سهروردی: بنیانگذار مکتب اشراق

 آشنایی و علاقۀ گوته، اندیشمند آلمانیِ قرن 18 و 19 میلادی، با ادبیات فارسی و دین اسلام بر اسلام شناسان و گوته شناسانی چون آنه ماری شیمل و کاترینا مُمزن پنهان نمانده است. مقالۀ حاضر در شرح فلسفۀ اشراقِ شیخ شهاب الدین سهروردی است، حکیمی ایرانی و مسلمان از قرن 12 میلادی که فلسفه اش الهام گرفته از حکمت ایرانی و یونانی و پیش از آن  مکتبِ الهیِ ادریس نبی (ع) است. مشابهت جهانبینی و شناخت شناسی این دو اندیشمند، حاکی است که حتی اگر گوته با آثار و افکار این حکیم بزرگ آشنایی مستقیم نداشته است، قطعا هر دو از سرچشمه ای واحد، معرفت کسب کرده اند. بیشتر بخوانید بیستنیست نتسینسینس نست نسسمنت سمتن سمیتن سمینتسمنت سمینتسمینت سمتیسنتی

 

 

 

 

آزمایش: میانجی بین شناسنده و شناخته شونده

گوته را عموما به عنوان چهره ای هنری و ادبی می شناسند، اما وی در واقع از فلاسفه و دانشمندان بزرگ اروپای قرن 18 و 19 میلادی نیز هست. مطالعات وی در باب نور و رنگ، یافته های فیزیکدان نامدار انگلیسی اسحاق نیوتن را به طرز شگفت انگیزی بسط داده است. گوته همچنین بنیانگذار علمی است که هم اکنون با واژۀ ریخت شناسی شناخته می شود. در این نوشته، گوته نمایی کلی از تفاوت روش خود با روش حاکم در مطالعات علمی در عصر خود (و در عصر ما) ارائه کرده است. اساسا وی معتقد است که توجه به اجزای طبیعت و ارتباط بین آنها، محرک ذهن آدمی برای رسیدن به اندیشه های نو از طریق الهام است. و ذهنی که به عالم الهام و به انگیزۀ دستیابی به حکمت چیزها گشوده شود، به دانشی دست می یابد که بدور از ضعف های اخلاقی، بشر را به سوی علمی یقینی و رفتاری حکیمانه هدایت می کند. بیشتر بخوانید  بسبرطر ططز رظر طزر زظز رظط رظر ظطر طط رطرطر ظرظزر ظرظ طز رظط زر سیم نتس مینست

ا جهانبینی برای دانایی و خلاقیت 2 - احیای پیوند با درون خویشتن

 

 

 

 

 

اتفکر سیستمی برای همه (قسمت 1)ا(نظری)ا

تفکر سیستمی به زبان ساده - چرا و چگونه

تفکر سیستمی چیزی جز تفکر عقلانی نیست. همان نوع از اندیشیدنِ آزاد که فقط به نظرورزی محدود نمی شود، بلکه گشودن ذهن آدمی و بردنِ وی به ماورای قیدهای زمانی و مکانی را نیز در بر می گیرد و از این طریق فرد را پذیرای افکار و اندیشه های نو می سازد. این همان مرتبه از اندیشیدن است که با کمک آن، فلاسفه و حکما در عملکرد ذهن آدمی، از جمله ادراکِ حسی، وهمی، خیالی و عقلی، غور می کرده اند و پس از شناخت دقیقِ این مراتب ، مخاطبان خود را از همین طریق، به سوی خود شناسی رهنمون می شده اند. و  همچنین، این همان روشی از اندیشه ورزی است که عرفا از طریق خلق آثار ادبی، به نثر و به نظم، و با بهره گیری از مثال و تشبیه، ذهن همنوعان خود را با لطافتی کم نظیر، به سمت آن تربیت کرده اند. بیشتر بخوانید تبسبیسبس سیسیبسیب سیسبسن تمسنتی مسنبت سمبت مست مستس

تفکر سیستمی برای همه (قسمت 2)ا (عملی)ا

راهی ساده برای درک معضلات امروز و تلاش برای رفع آنها

در قسمت نخست این سری مقالات، نویسنده به ارائۀ تعریفی ساده از سیستم ها برای همگان و توصیف ضرورت و چگونگی یادگیری و کاربست تفکر سیستمی برای عموم شهروندان پرداخته است. در آن نوشته، خواننده با کاستی های تفکر غیر سیستمی، یعنی جزء نگری، دوگانگی و نزدیک بینی آشنا می شود و پی می برد که چگونه قادر است با پرورش عاداتِ فکری سیستمی، از این محدود یت های ذهنیِ سه گانه عبور کند و اندیشۀ خود را بسط دهد. در مقالۀ حاضر، نویسنده با تفکر سیستمی سعی در ریشه یابی عللِ مسایل پرشماری که در چند دهۀ اخیر از کیفیت زندگی بشر کاسته است کرده است. وی با پذیرفتن ارتباط متقابل بین همۀ این مسایل - اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و اجتماعی - در صدد یافتن و توصیف وجه مشترک آنها در طول زمان برآمده است. پس مطالعۀ این متن را می توان از دو جهت تمرینی فکری برای نوآموزان تفکر سیستمی به شمار آورد: یکی اینکه  خواننده فرصت می یابد نمونه ای عملی از کاربست تفکر سیستمی را در درک بهتر پدیده ها تجربه کند. و دیگری اینکه، خواننده قادر است، پیرو نخستین ویژگی تفکر سیستمیِ معرفی شده در مقالۀ نخست، اندیشمندی نقاد باشد و با حفظ دیدگاهی انتقادی، با کنجکاوی و انگیزۀ بیشتری در مورد یافته های نویسنده به مطالعۀ وسیع تر و تفکر عمیق تر بپردازد.  بی شنیبی شنی بسنست سنمت شمنبت سمنیبسیبسبشبست سمنتمشنب یسمش تنیت شین

 

 

 

 

 

تا فردیت، با حکایت

فردیت تجربۀ ای درونی و نقطۀ مقابل فردگرایی است. از این رو، روشن ترین و ماندگارترین راه برای درک آن تجربۀ شخصی است. اما با این وصف، طی قرون، متفکران بزرگ شرق و غرب جهان کوشیده اند تا نشانه هایی از این تجربۀ درونی در آثار خود به جای بگذارند. کارل گوستاو یونگ یکی از این متفکران است. وی که با نظریه های بدیع خویش در عمل روان شناسی بر بسیاری از علوم دیگر چون مردم شناسی، باستان شناسی، ادبیات، فلسفه و مطالعه مذاهب در قرن 20 و 21 عمیقاً اثرگذار بوده است، دستیابی به فردیت را مترادف با رسیدن نفس آدمی به مرکزی در باطن خود می داند که فقط از طریق رسیدن به تعادل بین چهار عملکردِ ذهنیِ انسان قابل حصول است. بیشتر بخوانید  بینت سنت سنس نتسنیت سنب تسنبت سنت بسنب سنب تسنب تسنب تسنت سبنس بستن سنب ب سنت

 خیرین تمدن ساز  ا

به رغم تمامیِ بحران هایِ زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیِ عصرِ حاضر، ما در دوران امیدبخشی زندگی می کنیم چرا که کثرت و پیچیدگی مسایلِ توسعه، به مشارکتی فزاینده بین مردم و مسئولین در سیاستگذاری و حکمرانیِ کشورها انجامیده است؛ مسایل عظیم و دامنه داری چون بیکاریِ مزمن، آلودگی هوا در کلان شهرها، آلودگیِ محصولاتِ غذایی به مواد شیمیایی، کمبود آب، گرانی، رکود، اعتیاد، بی خانمانی و شیوع بی سابقۀ انواع بیماری های سخت درمان، مردم را بر آن داشته است که نسبت به چگونگیِ ادارۀ امور بی تفاوت نباشند. از سوی دیگر، بروز این مسایل، مسئولین را متوجه ساخته است که برنامه ریزیِ متمرکزِ از بالا به پایین، به تنهایی، بدون نقش آفرینی و مشارکت مردم در ادارۀ امور، کارساز نیست. خیرین تمدن ساز به شهروندانِ آگاه، مبتکر و متعهدی گفته می شود که ... بیشتر بخوانید بتس بتنس یتنس نت نت سنت یست سنت ستنسب بتسنب سبنت بنستب نبت سنب نبت سبن تب

  اقتصاد، از منظری برتر ا

تحقق اقتصاد مقاومتی در دیگر جوامع، چرا و چگونه

نقش آفرینی گستردۀ مردم در اداره امور، بهره گیری از فناوری های مناسب و حمایت دولت ها با اتخاذ سیاستگذاری های مساعد، تحقق موفقیت آمیز اقتصاد مقاومتی در جوامع مختلف جهان را امکانپذیر کرده است. با آشکار شدن هر چه بیشتر خودکامگی شرکت های بزرگ صنعتی دنیا در مدیریت اقتصادِ جهانی و ارتباط تنگاتنگ آنها با بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی، برقراری اقتصاد مقاومتی در کشورها برای استمرارِ مردم سالاری در جهان ضروری شده است. تا کنون نتایج امیدبخشی از این تلاش ها به دست آمده که برای تحقق اهداف حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی در ایران قابل توجه است. بیشتر بخوانید  سیتسنت نتسینتس ینتس  بتسنتسنی نستی سنتی نست ینست ینست ینست ینست ینست ینتس ینتس ینتس  

 

 

 

فرودستیِ توسعه یا عزتمندیِ تمدن سازی، کدامیک؟ (قسمت 1)1

جهانی سازی: طرحی برای سلطۀ شرکت های جهانی و نابودی حاکمیت دولت ها 

جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات، گرفتن وام از بانک های بین المللی و مقررات زدایی از جمله سیاست های پیشنهادی ای است که این روزها برای برون رفت از رکود در تولید، ایجاد فرصت های شغلی و افزایش ثروت در جامعۀ ما، به گوش می رسد. این در حالی است که کشورهایی که قبلا همین سیاست ها را با انتظاراتی مشابه اتخاذ کرده اند، از تصمیم خود پشیمان اند. تجاربِ این کشورها در عمل گواهی می دهد که با اتخاذ این سیاست ها، نه تنها انتظاراتِ یاد شده برآورده نمی شود، بلکه گزینه های اقتصادی و حاکمیت ملی کشورها به شدت کاهش می یابد. بیشتر بخوانید  .سینتسیfsf sfsfs sfsfs fsfsتسنی تسن sfsfsfs fssfs sfss sیت سنیت سنتی سنت ینستی ن

 

ااااااااااااااا

 

 

فرودستیِ توسعه یا عزتمندیِ تمدن سازی، کدامیک؟ (قسمت 2)ا

مردمی سازی اقتصاد با احیای دارایی های مشترک، چرا و چگونه

در سال های آغازینِ انقلاب ما، زمانی که شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی در جای جای کشور طنین انداز بود، کمتر کسی تصور می کرد که  40 سال بعد، در حالی که رسانه های جهانی، شبانه روز، خبر از جنگ و آوارگی، آز و آلودگی، بیماری، بیکاری، بلایای طبیعی، بی خانمانی، اعتیاد و طلاق می دهند، همین شعار، اما با تعبیری عام تر، اخباری خوش و چشم اندازی امیدبخش برای جهانیان، به ارمغان خواهد آورد. بیشتر بخوانید  تست نستنتنت نت سنبت نب سنست نبتس نست ت بسنتب سنب س نتس

خورهه: روستایی کهن که ایران را به رنگ خود در آورد

روستای خورهه، واقع در منطقۀ پشتگدارِ شهرستان محلات در استان مرکزی، نمونه ای درخشان از هزاران کهن دِه ایرانی و سنبل پایداری و قوام است. هر یک از این جوامع محلیِ اصیل و ریشه دار قادر است با خودباوری، ابتکار عمل و تلاش پیگیر خود، دیگر روستاها و حتی شهرهای کشور را به رنگ خود درآرود. هدف نوشتۀ حاضر پیشگویی و تلقین نیست، بکله ارائۀ گزارشی است مستند از آنچه اهالی خورهه در دورده ای از تاریخ خود به ثمر رساندند، دستاوردی الهام بخش، سازنده و الگوساز، در کمال وقار و فروتنی و بدور از جنجال رسانه ای. بیشتر بخوانید بنیت نتلبیلیلیلییلب مسنی سمینت بمسنیست بمسنیب سمتیب سمنب س

 در مورد اقتصادِ برتر بیشتر بخوانید بمنت سنتست سمنت سمن سمنت سی سمن سمنتب سنم سمب سب 

ا فناوری مناسب برای اصلاح الگوی مصرف و مقاومت

دو پدیدۀ تغییراتِ آب و هوایی و اوج نفت از جمله پیامدهای نامطلوبِ الگوی توسعه صنعتیِ معاصر است. از سوی دیگر، چیرگیِ این الگوی توسعه در جهان و وابستگی جوامع به تجارت جهانی، اقدام به اقتصاد مقاومتی را برای مصونیت از تلاطماتِ اقتصادی و سیاست های زیاده خواهانۀ اقتصاد جهانی الزامی ساخته است. تجربۀ موفقیت آمیز جهانیان در توسعه همه جانبۀ محلی نشان داده است که با بهره گیری از فناوری های مناسب می توان ضمن ایجاد رونق در کسب و کار، سرمایه و درآمد، تامین نیازهای اساسی مردم و حفاظت از دارایی های سرزمینی، از آسیب های ناشی از این دو پدیده کاست. در این بخش از سایت به توصیف نمونه هایی از فناوری های نوآورانه و مناسبِ توسعه همه جانبۀ محلی در حوزه آب، غذا، انرژی، ضایعات، حمل و نقل و ساخت و ساز در جوامع مختلف دنیا پرداخته ایم. فناوریِ کمپوست سازی (زیر) یکی از موفق ترین و فراگیرترینِ فناوری های مناسب در جهان است که امروزه برای مقاومت در برابر زیاده خواهی های نهاد فراملیتی کشاورزی و تشویقِ نقش آفرینی بیشتر مردم در حفظ ایمنی، امنیت و اقتدار غذایی در کشورها کاربرد پیدا کرده است. فناوریِ اَبَرخِشت، مصداق دیگری از فناوری های مناسب، قادر است ضمن تأمین مسکنِ ارزان، ایمن و زیبا در جامعه، از وابستگیِ جوامع به نظام تجارت جهانی برای مصالح ساختمانیِ گرانقیمت و انرژی بر بکاهد. بسنتنسیت سنتی نسیت نس تینستی نستی نسیت نستی نستی نسیت نسیت سنیت نست ی  

ا  مسکن برای همه، با فناوریِ مناسبِ ساخت و ساز

 

 

 

افزایش قیمت مسکن در شهر و روستا مسئله ای جهانی است و یکی از تبعات آن ظهور جمعیتی فزاینده از کارتن خواب هاست. این در صورتی است که نیازمندان به مسکن، با بهره گیری از علم روز می توانند به دست خود و بدون نیاز به مصالح صنعتیِ گرانقیمت و وام بانکی اقدام به ساخت خانه کنند. در ویدیوی بالا از مبتکر فناوریِ اَبَرخِشت، استاد نادر خلیلی بشنوید که چگونه معماری سنتیِ مناطق خشک ایران به فناوریِ هوشمندانه ای بدل شده که به آسانی قابل یادگیری و اجراست. فناوری ابرخشت یکی از سریع رشد ترین فناوری هایِ مناسب ساخت و ساز در جهان است. با آموزش فناوری ابرخشت و سیاستگذاری های مساعد، شاهد نقش آفرینیِ بیشتر مردم در خانه سازیِ ایمن و کم مصرف (از لحاظ آب و انرژی)، زیباسازیِ شهر و روستا و رفع مسئله کارتن خوابی خواهیم بود. این تنها یکی از مواردی است که ترکیبی مبتکرانه از علم روز و سیاستگذاری های مساعد می تواند به تنوعی از فرصت ها برای رفع نیازهای اساسیِ اقشار مختلف جامعه بینجامد. ا سبیبیسسیسیسسبسیمیسنس منیت سمنیت منستی سمت

 

با خود-خانه سازی صاحب خانه شویم

تا قبل از کالایی شدن مسکن و تبدیل آن به بحرانی جهانی، خود-خانه سازی، روش متداول برای خانه دار شدن بود. تعجب آور نیست که برای تخفیف بحران مسکن، تعداد کثیری از جهانیان دوباره به خود-خانه سازی رو آورده اند. ایشان با کمک معمارانِ حرفه ای، خانه ای به سلیقۀ خود طراحی می کنند و آن را با کمکِ اعضای خانواده، دوستان، اقوام و همسایگان می سازند. در این متن بخوانید که چرا خود-خانه سازی تنها راه عبور از بحران کنونی مسکن در جهان و در کشور ماست و چرا قبل از اقدام به ساختِ خانه ای ایمن، زیبا و ارزان - بدون نیاز به مصالح صنعتیِ گرانقیمت و آزاد از قید و بند بدهکاری- مطلوب است که ایرانیان با جزییاتِ معماری کهن ایرانی، شامل فرم هایی چون قوس، تاق و گنبد، آشنا شوند و ماکت آن را با دستان خود بسازند. خود-خانه سازی با معماری ایرانی، در 119 صفحه، حاوی صدها عکس و توضیحاتِ روشن و عاری از اصطلاحاتِ تخصصی، در واقع راهنمایی عملی برای ماکت سازی با خمیر سفالگری است. ماکت سازان در عمل می آموزند که چگونه، بناهای سنتی با استحکام بسیار بالا، اما بدون استفاده از آهن آلات ساختمانی، قابل طراحی و ساخت است. بخش های مقدماتی این راهنما را در اینجا مطالعه نمایید. سپس برای دریافت متن کامل آن، با ما تماس بگیرید. بسنتبنسنتس یتسنیسنینسی ب بیتسنتبسسی سنت سنسمینتس مینتب سمینبت سبتسینم

 

      نمانما  نمای بزرگتر      گالری عکس

امدادرسانی با طعم تمدن

امان شهر، اسکان نیمه دائم، به دست مردم، برای مردم

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان نشان داده است که تا چه حد سلامت و ایمنی فردی از یک سو و آرامش و بقای جامعه از سوی دیگر به هم وابسته اند. شرایطی که پس از وقایع طبیعیِ مهیب، مثل سیل و زلزله، به وجود می آید و به یکباره زندگی هزاران خانوار شهری و روستایی را متاثر می سازد نیز پیامی مشابه دارد. شکی نیست که در این شرایطِ بحرانی، تمایل شدید به همبستگی، خود-یاری و دگریاری در بین غالب مردم، از تمایلات فطری انسان هاست، کما اینکه این پدیدۀ شگفت انگیز و تحسین برانگیز موضوع کتابی مستند با عنوان بهشتی ساخته شده در دلِ جهنم قرار گرفته است. با در نظر گرفتن این پدیدۀ اجتماعیِ برجسته اما کم شناخته، سازمان های امدادگر و مردم عادی، با بازاندیشی در روش ها و خدمات امدادرسانی می توانند به مشارکت و همکاریِ بیشتر و نتایج سریع تر و برتری در بازگشت به روال عادی زندگی دست یابند. در متن حاضر و پیوست های آن بخوانید که چرا و چگونه مردمِ حادثه دیده قادر اند، با ساخت سرپناه های ایمن و مقاوم با مصالح بومی، به صورت فردی و جمعی، نقشی تعیین کننده تر در اسکان موقت خود ایفا کنند و به نتایجی شایسته تر راه یابند. همچنین بخوانید که چگونه مردم و مسئولین می توانند پیش از وقوع سوانح طبیعی، جهت ساختِ اینگونه بناها در زمان ضرورت، مهارت آموزی کنند و از مسائلی که گریبانگیر بسیاری از اردوگاه های پناهگاهی است پیشگیری نمایند. بب سنتس .  تبسبییتنتسنی نسیتسنتنس نستب نستب سن سن سن سن سن تسن سنسنس نبسنس نس نس سنب  

خانه باغیِ سرامیکی با فناوری ابرخشت

باغداران: ارزش کمّی و کیفی باغ خود را با یک دستگاه خانه باغیِ سرامیکی ابرخشتی دو چندان کنید. در شناسنامۀ خانه باغیِ خلوتِ ناز، علاوه بر تصاویری از ماکتِ این سازۀ ساده اما چشمگیر، بادوام و مقاوم به زلزله، اطلاعاتِ مربوط به مساحت داخلی و خارجی، مقادیرِ تقریبیِ عمده مصالح مورد نیاز، مدت زمانِ تکمیلِ مرحلۀ سفتکاری و تعدادِ نیروی انسانیِ لازم را نیز بیابید. پس از برآوردِ هزینه ها در محل، در صورت تصمیم به احداث این بنای مدرنِ ایرانی، از ما در مورد خدماتِ نظارت و آموزش حینِ ساخت بپرسید. بستسنیت سنبتسمب سمب سبمنس تمنست بسمنبت سمنبت سمنبت سمبنتس مبنست بنمت  

اولیاء، مربیان و اساتید: ساخت و ساز با فرم هایِ کهنِ معماریِ اصیل ایرانی، مثل قوس، تاق و گنبد، از ویژگی های مسلمِ معماری آیندۀ بشر است. این واقعیت را می توان از سازه هایی که برای ایستگاه های فضایی ماه و مریخ طراحی شده است فهمید. ساختِ ماکتِ خانه باغیِ سرامیکی خلوت ناز، آموزشِ عَملیِ مهندسیِ فرم هایِ کهنِ ایرانی را به نسل آینده، به نحوی سرگرم کننده و جذاب، امکانپذیر می سازد. جهت دریافتِ پلانِ این سازۀ تمام ایرانی که مشخصا برای ساختِ ماکت آن تهیه شده است با ما تماس بگیرید. پلانِ ماکت، همراه با راهنمایِ ماکت سازی برای مهارت آموزی و سرگرمی، اجرای این فعالیتِ آموزنده را، در خانه، مدرسه و دانشگاه، آسان  می سازد. بیستنسی ستسبت سنبتسنتسب نتب نشتبمسبت شمبنت سمتنب سمنتی سمنتی سمشتن یمتن سمتی مستب سمنت

خانه سازی با ابرخشت، همین حالا

می خواهم همین الان بنایی ابرخشتی بسازم تا خانه ام مقاوم به زلزله باشد و در تابستان و زمستان هم هزینۀ کمتری برای سرمایش و گرمایش بپردازم. چگونه باید عمل کنم که هم آموزش ببینم و هم خانۀ دلخواهم را ساخته باشم؟  پاسخ

پرسش و پاسخ بیشتر در مورد جزییات ساخت با فناوری ابرخشت

در مورد فناوری های مناسب بیشتر بخوانید

 

 ینست ینست ببسیبسیبسبسبس بسبسبسبینست نست ینستنتسینت

 

ی تنست نسن ینتسی  تبتسنت نتسینت نس

 
 
 
آرم و طراحی سایت، حمیرا شریفی 2008