اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  
      خدمات پشتیبانی پژوهش  

 پژوهش جامع               پژوهش مستقل               پژوهش مشارکتی              صفحه اصلی

پژوهش مشارکتی ب    

 

مقدمه

مطالعه موردی

اااااااامعرفی روستا

اااااااااهداف طرح

اااااااانتایج کار

ااااااااااااااشتغال و درآمد محلی

اااااااااااااپژوهش و انتشار دانش بومی

اااااااااااااتدوین برنامه آموزشی

ااااااااصاحبنظران چه می گویند

خدمات پژوهش مشارکتی

آموزش پژوهش مشارکتی

خواندنی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتغال و درآمد محلی با

مرغ بومی

بافت سفارشی فرش

تولید نان سنتی

 اشتغال و درآمد با مرغ بومی

در سال 1377، پیش از آغاز طرح توسعه محلی خورهه، چه در این روستا  و چه در شهر محلات و کلان شهرهای دور و نزدیک، جز تخم مرغ سفید صنعتی تخم مرغ دیگری یافت نمی شد. اما به برکت تلاش اهالی خورهه و دیگر روستاهای کشور که با دیدی مثبت و مستعد به دانش و امکانات بومی خود نگریسته اند، هم اکنون تولید تخم مرغ بومی، در واحد های تولیدی بزرگ و نیز به دست تولید کنندگان خرد روستایی مجددا گسترش یافته است. هم اکنون در شهر محلات، تخم مرغ بومی در بسیاری از فروشگاه ها یافت می شود چرا که تقریبا در تمامی روستاهای شهرستان، تولید کنندگان به پرورش مرغ بومی برای تولید تخم مرغ برتر و کسب درآمد بالاتر رو آورده اند. در زیر، گزارش آموزگار و مرغدار نمونه، آقای ناصر محمدی، از پیشگامان احیای تولید تخم مرغ بومی در منطقه را می خوانید. این گزارش در گاهنامه دانش بومی و توسعه (سال 1، شماره های 3 و 4، تابستان 1380) به چاپ رسید. تتننت نتنتتتنتتن نت سنتنت نتسی نیستنتسنیت سنتی  نت نت ننت نت نت نت نت نت نت نت

____________________

یکی از نعمت های خوب خدا که به تدریج می رفت تا در کشور ما به فراموشی سپرده شود، استفاده از مواد غذایی سالم، مطبوع، مقوی و عاری از مواد شیمیایی، داروها و مکمل های غذاییِ آلوده بود. مثلا به یاد دارم که بوی مطبوع مرغ بومی در هر خانه ای که پخته می شد، از فاصله دور محله را عطر آگین می کرد و رهگذر را به هوس می انداخت. اما حالا بسیاری از مردم کشور ما از این نعمت محرومند، مگر تعداد قلیلی که خودشان را کاملا از ارتباط با روستا دور نکرده اند. نینت نت نت نتنت نتنت نن تیتنت نتنتنت ینتنیت نت ینت نت ینت   ن

آری، حدود سه سال پیش در روستای ما خورهه، قبل از اینکه خانه ترویج و ایستگاه تحقیقاتی دانش بومی تاسیس شود، بایستی نصف روستا را می گشتی تا بتوانی تعدادی تخم مرغ رسمی پیدا کنی. آخر تخم مرغ بومی ضمن اینکه غذایی مقوی، سالم و خوشمزه است، به جای دارو نیز برای درمان بعضی بیماری ها استفاده می شود و در قدیم، عیدی به بچه ها تخم مرغ می دادند و تخم مرغ ها را رنگ می کردند و سر سفره هفت سین می گذاشتند و زیر پای داماد و عروس و مسافر تخم مرغ می گذاشتند. در بسیاری از نقاط کشور ما هنوز این رسم ها  متداول است.  تنتتنتینت ستنست ینستی نست ینتس نی سنیت سنیت سنیت نسیت نسیت نستی نس

تقریبا دو سال پیش به پیشنهاد خانه ترویج اقدام به خریداری تعدادی جوجه بومی یکماهه نمودم و آنها را در فضایی که موجود بود (مکانی بسیار قدیمیِ خشت و گلی با تیرهای چوبی، بدون استفاده از وسایل گرما زا یا سرما زا) پروراندم. خروس های آن را وقتی یک  کیلو و نیم شدند فروختم و برایم مقداری درآمد داشت. تعدادی هم تلفات داشتم که اکثرا در اثر بیماری خودخوری بود که با مراجعه به خبرگان محلی و استفاده از دوغ و افزودن مقداری نمک به خوراک آنها توانستم با این بیماری مبارزه کنم. نا گفته نماند که  بنده منکر داروهای امروزی برای درمان دام نیستم اما این را به تجربه دریافته ام که مثلا کمبود ویتامین کا که باعث پیدایش لخته خون در تخم مرغ می شود را می توانم به طور طبیعی با استفاده از کرفس وحشی که معمولا لب جوی آب در روستا می روید و یا با خوراندن کاهو به مرغ جبران کنم. خلاصه اینکه، چون تعداد مرغ هایم کم است، در صورت لزوم، درمان های سنتی را، با استفاده از دانش خبرگان محلی، تهیه می کنم و بیماری را با هزینه بسیار کم درمان می کنم. تییتنتسنت سینتنسیت نیست نسی نیس سن یسنیت نسیت نستسسیتنتنتی ن تنتتینتنت صیت سنت

خلاصه بعد از فروش خروس ها، 70 مرغ برایم باقی ماند که همه تا حدود 6 ماهگی به تخم آمدند. تا یک سال و نیم، هر روز به طور متوسط 50 تخم مرغ بر می داشتم که ماهانه درآمدی در حدود 30 هزار تومان برایم داشت. به دنبال آن، ضمن تشویق جوانان روستا که به دنبال کاری با سرمایه گذاری اندک بودند فضای دیگری ساختم و 300 جوجه یک ونیم ماهۀ دیگر خریداری کردم. خروس ها را مجددا با استقبال خوب مردم فروختم و حالا با 160 مرغ تخمگذار امیدوارم به طور متوسط ماهانه 50 هزار تومان عایدی داشته باشم. این کار حداکثر دو ساعت در روز از وقت اینجانب را به خود اختصاص می دهد. آری، یک نفر در روستا چنانچه بخواهد از زندگی خوبی برخوردار باشد باید چند پیشگی اختیار کند. بنده حقیر در کنار شغل آموزگاری به پرورش مرغ بومی مشغولم و کشاورزی و باغداری هم می کنم و شکر خدا دارای زندگی آرامی هستم. خوشحالم از اینکه در روستا زندگی می کنم و می توانم با تولید محصولات غذایی تازه و سالم برای جامعه و مملکتم فردی مفید باشم. تیتیتسنتنسی نسیتنستی نست ینتسنی تتنت ی ت سنت   سن ت   سنتنسیت نستی ستی نستی ت  ی نتین تنتی  نتینت سنت یسنت

بالا

بافت سفارشی فرش

گروه بافندگان سفارشی فرش خورهه روش جدیدی برای بازاریابی فرش اصیل منطقه (فرش محال) ابداع کردند. در زمانی نه چندان دور زنان خورهه اکثرا به بافتن فرش مشغول بودند. اما به تدریج این فعالیتِ اقتصادی و فرهنگی با ارزش کنار گذاشته شد. بافتن یک فرش زمان زیادی می برد و مبلغ ناچیزی که واسطه ها می پردازند انگیزه زیادی برای بافندگان ایجاد نمی کند. به طور کلی، این وضعیت در تولید فرش روستایی به دو پدیده نامطلوب انجامیده است: 1) دست کشیدن بسیاری از بافندگان از بافت قالی و 2) ساده سازی نقشه های اصیل فرش به منظور کاستن از زمان بافت قالی. نتیجه اینکه، امروزه مصرف کننده برای وجهی که می پردازد کالایی بسیار نامرغوب دریافت می کند که با نقش های اصیل بومی مناطق روستایی ما فاصله بسیار دارد. اعضای گروه بافندگان سفارشی فرش خورهه، با ایجاد تولید-به-مصرفِ مستقیم بین بافنده و خریدار به دو دستاورد ارزشمند دست یافتند: 1) احیای نقشه های اصیل فرش روستایی منطقه و 2) کسب درآمد مطلوب با فروش مستقیم فرش به خریدار. این بافندگان نشان دادند که با حذف واسطه در اقتصاد فرش، هم بافنده پیروز است و هم خریدار، و هم میراث هنر فرش ایران. برای بهبود کیفیت فرش و درآمد قالیبافان روستایی در تمامی نقاط کشور می توان از این الگوی بازاریابی مستقیم بهره برد. برای اطلاع بیشتر با ما تماس بگیرید. گزارش زیر در مورد چگونگی به وجود آمدن گروه بافندگان سفارشی خورهه در گاهنامه دانش بومی و توسعه (سال 1، شماره 1، زمستان 1378) به چاپ رسید. نتنتنت تنتبتسنتنتتبتسنتسنت سنتتنت ن ت:انینتتتینتنت نتثت صثن نتسنت

_______________

در جشن روز زن (10 مهره ماه) به سه تن از بافندگان مجرب خورهه تقدیرنامه و جوایزی اهدا شد. توانایی این زنان در کسب معاش خانواده از راه قالیبافی معیار شایستگی ایشان برای دریافت جوایز قرار گرفت. در روز 17 مهرماه امسال (1378)  گروهی از بافندگان خورهه گرد هم آمدند و طی گفتگویی تصمیم گرفتند که از روش تولید و بازاریابی بافندگان نمونه امسال پیروی کنند. این شایستگان، خانم ها مریم مهرابی، طاهره هاشمی و صغری دلاوری، توانسته اند ضمن حفظ کیفیت بالای بافت، با فروش مستقیم به مصرف کننده سود بیشتری از قالیبافی ببرند. هم اکنون با تشکیل گروه بافندگان سفارشی خورهه فرصت فروش مستقیم به خریدار برای تمامی بافندگان مجرب از طریق ایستگاه تحقیقاتی دانش بومی خورهه فراهم شده است. در هنگام دریافت سفارش، بافنده بخشی از بهای نهایی فرش را از خریدار دریافت می کند. از این طریق مسئله نبود سرمایه اولیه به کلی از میان برداشته شده است. ایستگاه تحقیقاتی نیز با جمع آوری و ترمیم نقشه های اصیل منطقه، بافته های روستایی خورهه و دیگر روستاهای دهستان را برای علاقمندان به هنر فرش، مطلوب تر می سازد. تتنتتنتیتنست نتنیتسنیت نستی نسیتنس یت نت نت تن نت نت نتسینتس ینتسینت سنیت نسیتنسیت سنی نس

بالا

تولید نان محلی، برای مصرف ساکنین خورهه و فروش در شهرهای بزرگ

یکی از مسایل مطرح شده توسط اهالی خورهه در آغاز کار خانه ترویج و ایستگاه تحقیقاتی دانش بومی در این روستا، عارضه سوء هاضمه ناشی از نان لواشی بود که با تنور گردانِ خورهه و با استفاده از جوش شیرین پخته می شد. به نقل از اهالی روستا، با معرفیِ تنور گردان در خورهه و پخت نان لواشِ شهری که نرم و سفید بود، تنورهای خانگی به تدریج از کار افتاد و نان سنتی که پخت آن مستلزم صرف زمان و دقت بود، از دور خارج شد. اما اهالی به تدریج پی بردند که اگر چه نان لواش شهری زحمت پخت نان خانگی را ندارد، ولی موجب سوزش و ناراحتی معده می شود و چند ساعت بعد از خریداری، چنان سخت و ناگوار می شود که اصلا خوراکی نیست. از این رو، نسل سالمند خورهه، به نقل از خود ایشان، برای یک تکه نانِ سنتی آه می کشید ولی چاره ای جز ساختن با نان لواش نامرغوبِ شهری نداشت. از سوی دیگر، از آنجاییکه نسل جوان، به اشتباه، نانِ بومی را از نشانه هایِ زندگی سنتی قلمداد می کرد، آن را با مد و انتظارات روز مطابق نمی دانست و لذا اقدامی برای احیای این نان نمی کرد. تاینا تتیتسنت سنتنسیت نسیت نسیت نستینسیتنست ینسیانانا ناصناثنا. تینانا نینا ینا یناینا یاینا ساسنای ناسنایا سنایا 

ساخت تنور سنتی در محل ایستگاه تحقیقاتی خورهه و استقبال گسترده اهالی از پخت نان در ایستگاه، تعصب نسل جوان  نسبت به نان سنتی را از میان برد. نسل جوان در عمل دریافت که مد و انتظاراتِ روز در برابر کارآییِ اقتصادی و برتری ذاتیِ  روش های سنتی رنگ می بازد. خلاصه اینکه پس از مشاهده موفقیتِ نانواییِ موقتِ خانه ترویج، سه تن از جوانان روستا فورا اقدام به تاسیس نانوایی سنتی با هدف تامین نان روستا و صادر کردن نان به خارج از روستا کردند. نانوایی جدید خورهه با استفاده از دانش بومی پخت نان، یکی از درآمدزا ترین و پایدارترین فعالیت های اشتغالزایی توسعه محلی خورهه محسوب می شود. قابل ذکر است که نان حجیم صنعتی که تبلیغات آن اینروزها از رسانه ها و جراید بسیار شنیده می شود نیز از مدهایِ زودگذر بازارِ نان است. بی دلیل نیست که نان های سنتی ما مسطح و ترجیحا نازک و خشک پخته می شوند. با افزودن حجم به نان، میزان رطوبت موجود در آن بالا می رود. تولیدکنندگان نان صنعتی برای مبازره با فساد پذیریِ نان حجیم چاره ای جز افزودن انواع نگهدارنده ها و بهبود دهنده های شیمیایی به محصولات خود ندارند که طبعا نان حجیم را برای مصرف کننده ای که از مضرات این افزودنی ها آگاه است نامطلوب می سازد. تینتسنت سنتسنیت سنیتسنیت سنتتبتسنتسنی نست ینست ینست ینسیت نسیت س

بالا

 

 

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 آ