اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

صفحه اصلی    معرفی سایت    تازه های سایت    همکاری با سایت   درباره اسفندیار عباسی    تماس با ما

مقاله ها و پیوندها:    بخش اول - آلودگی اطلاعاتی    بخش دوم - توسعه محلی 

خدمات پشتیبانی پژوهش            خدمات پشتیبانی نشر             خدمات پشتیبانی توسعه محلی

 برای پژوهشگران          برای اولیا و مربیان           برای برنامه ریزی و سیاستگذاری       

برای خیرین تمدن ساز

 

 

مقدمه

داستان و داستان سرایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ا«منو نزنین... برام قصه بگین!»ا

خشونتِ آموزگاران و دیگر بزرگسالان در مدارس نسبت به کودکان، نه تنها در کشور ما، بلکه در سراسر جهان رو به فزونی بوده است. برای تخفیف شرایط خشونت زای مدارسِ مدرن، تعدادی کثیری از آموزگاران و اساتیدِ حوزۀ تعلیم و تربیت در جوامع غربی به بهره گیری از داستان در کلاس های درس روی آورده اند. در این نوشته بخوانید که چگونه این تحول آموزشی و پرورشی، مدارس عمومی در کشور مدرنی چون ایالات متحده را به مکتبخانه های ایران کهن نزدیک تر کرده است. اسنت سنت سمت سمبتسم

 

 

 

تا فردیت، با حکایت

فردیت تجربۀ ای درونی و نقطۀ مقابل فردگرایی است. از این رو، روشن ترین و ماندگارترین راه برای درک آن تجربۀ شخصی است. با این وصف، طی قرون، متفکران بزرگ شرق و غرب جهان کوشیده اند تا نشانه هایی از این تجربۀ درونی در آثار خود به جای بگذارند. کارل گوستاو یونگ یکی از این متفکران است که دستیابی به فردیت را مترادف با رسیدن نفس آدمی به «مرکزی» در باطن خود می داند که فقط از طریق رسیدن به تعادل بین چهار عملکردِ ذهنیِ انسان قابل حصول  و از طریق داستان تسهیل می گردد. بیشتر بخوانید  بینت سنت سنس نتسنیت سنب تسنبت

 

سواد رسانه ای (قسمت1): قدرت داستان، داستان قدرت

از دیرباز، به واسطۀ توان ارتباطی بالای آن، داستان سرایی در تمامی جوامع کهن وجود داشته است.  اما در ادوار گذشته، مخاطبین همواره از ماهیت داستانی آنچه می شنیدند آگاه بودند. برعکس، در عصر حاضر، بسیاری از چیزهایی که ما فکر می کنیم می دانیم ریشه در حکایاتی دارد که ما از ساختگی بودن آنها بی خبریم. این داستان هایِ ابزاری غالباً با هدف کنترل ذهنی و رفتاری مخاطبین از طریق رسانه ها عرضه می شود. سبِ سواد رسانه ای از آسیب های مختلف این پدیده، از جمله مصرف بی رویۀ کالاها و بهره برداری بی منطق از دارایی های مشترک سرزمینی، می کاهد. بیشتر بخوانید. بنستنیتس مبس بمستب سم سمبنتس بمسنب سمن تسم سمسن بسمنب سم

 

 

 

 

دکتری، نه لازم و نه کافی: مقاومتِ همه جانبه با «تحصیلِ کامل»، چرا و چگونه

در این گزارش بخوانید که چگونه سیستم استانداردِ آموزش در کشورها، توسط نظام سلطه، وسیله ای برای محدود کردنِ توان فکری نسل جوان و کنترل ذهنی و رفتاری بزرگسالان قرار گرفته است. بخوانید که چرا مسئلۀ بیکاریِ گسترده در جهان ریشه در این نظامِ استعماری دارد. همچنین در این گزارش توصیف شده است که چگونه مردم در دیگر کشورها با ایجاد سیستم های مردمی و مکمل، در مقام مقاومت برآمده اند. بسیب سب سب سبسب سبسیبس سبیبس سیسمشتن یمتن سمتی مستب سمنت

دانش بومی در خدمت آموزش:ا

  نننن نمای بزرگتر

خانه باغیِ سرامیکی با فناوری ابرخشت

اولیاء، مربیان و اساتید: ساخت و ساز با فرم هایِ کهنِ معماریِ اصیل ایرانی، مثل قوس، تاق و گنبد، از ویژگی های مسلمِ معماری آیندۀ بشر است. این واقعیت را می توان از سازه هایی که برای ایستگاه های فضایی ماه و مریخ طراحی شده است فهمید. ساختِ ماکتِ خانه باغیِ سرامیکی «خلوت ناز»، آموزشِ عَملیِ مهندسیِ فرم هایِ کهنِ ایرانی را به نسل آینده، به نحوی سرگرم کننده و جذاب، امکانپذیر می سازد. جهت دریافتِ پلانِ این سازۀ تمام ایرانی که مشخصا برای ساختِ ماکت آن تهیه شده است با ما تماس بگیرید. پلانِ ماکت، همراه با متن کاملِ راهنمایِ ماکت سازی با خمیرِ سفالگری (در 119 صفحه، حاوی صدها عکس)، اجرای این فعالیتِ آموزنده را، در خانه، مدرسه و دانشگاه، آسان  می سازد. فهرست و مقدمۀ راهنمای ماکت سازی را در اینجا بیابید.یستنسی ستسبت سنبتسنتسب نتب نشتبمسبت شمبنت سمتنب سمنتی سمنتی سمشتن یمتن سمتی مستب سمنت

 

         بزرگتر  گالری

اسکان نیمه دائم، به دست مردم، برای مردم

آیا می توانیم از معماری کهن ایرانی برای تامین اسکان موقتِ خود پس از وقوع سیل و زلزله بهره مند شویم؟ در «امان شهر، اسکان نیمه دائم، به دست مردم، برای مردم» در مورد ضرورت و چگونگی انجام این کار بیشتر بخوانید. مهارت آموزی برای ساخت سرپناه های ابرخشتی به دست خود را با ماکت سازی آغاز کنیم. از ما، پلانِ سرپناه های نیمه دائم و دیگر سازه های امان شهر را بخواهید. این پلان ها به منظور تسهیل مهارت آموزی در منزل، مدرسه و دانشگاه فراهم شده است. همراه با متن کاملِ راهنمایِ ماکت سازی با خمیرِ سفالگری (در 119 صفحه، حاوی صدها عکس)، پلان ها، یادگیریِ ساخت و ساز با فرم ها کهن معماری ایرانی، یعنی قوس، تاق، و گنبد را به نحوی سرگرم کننده و آموزنده، برای کلیه گروه های سنی، امکانپذیر ساخته است. فهرست و مقدمۀ راهنمای ماکت سازی را در اینجا بیابید.  بیاسا ستاسی تاستا ست نس نتسبنت سبنتسنس تبنس بتسسبس

 

مواد کمک آموزشی برای اولیا و مربیان

داستان و داستان سرایی برای پرورش ذهنی کودکان

هدف ما در این صفحه جلب توجه خواننده به ارزشِ کم شناختۀ داستان و تأثیر شگرف داستان سرایی در تعلیم و تربیت کودکان و آماده سازی آنها برای زندگی ای ثمربخش و رضایتبخش در جامعه  است. قصه و قصه گویی از دیرباز در تمامی جوامع کهن وجود داشته است. و اخیراً بهره گیری از داستان برای اهداف صنعتی، تجاری و سیاسی نیز گسترش فوق العاده پیدا کرده است و از این رو بسیاری از صاحبنظران از علم داستان و داستان سرایی سخن به میان آورده اند. پس سابقۀ چند هزار سالۀ داستان در تعلیم و تربیت از یک سو و تأثیر قطعی و چشمگیر آن در کنترل ذهنی و رفتاری جهانیان در عصر حاضر از سوی دیگر، انگیزه ای بی سابقه برای تحقیق در چگونگی عملکرد داستان بر ذهن، ارزش ها و رفتار انسان ها به وجود آورده است. آنچه در «بازی، داستان، تخیل» ارائه شد تنها یک مورد از نتایج پژوهش هایی است که در این راستا انجام شده که عمدتاً بر تأثیر داستان و داستان سرایی بر رشد فیزیولوژیکی و روانی کودک و نوجوان تمرکز دارد. اما روان شناسان، فلاسفه و اهل ادب فایده های پرشمار دیگری برای داستان سرایی برشمرده اند که به فقط کودک و نوجوان محدود نمی شود. برخی از داستان نویسان و فیلسوفان معاصر داستان را راهی لطیف و جذاب برای پرهیز از خشونت نسبت به دانش آموزان در مدرسه، آشنایی خردسالان  با فراز و نشیب زندگی و درک ضرورت بردباری و خلاقیت در رویارویی با مسایل گوناگون در جامعه شناخته اند. از سوی دیگر، روان شناسان یکی از راه های رسیدن به «فردیت» و رهایی یافتن از خودبینی، تنگ نظری، آزمندی و ویرانگریِ «فردگرایی» در عصر حاضر را در ترویج دوبارۀ افسانه ها، اسطوره ها و قصص انبیا، یافته اند. بیتنست م سبمت مست منت سم تسمنس تمسن سمنتب سمبسبسیسیبسبسبسب

در صفحۀ حاضر، متون مفصلی در ارائۀ یافته های علمی و پژوهشی بالا فراهم شده است. (در حاشیۀ صفحه) خوشبختانه پیشینۀ فرهنگی سرزمین ما سرشار از انواع داستان ها - به نظم و به نثر - در فرهنگ عامه و در آثار مکتوب است. نمونه هایی از این داستان ها را نیز در زیر در دسترس خوانندگان قرار داده ایم. بدین ترتیب، پس از مطالعۀ متون علمی و پژوهشی، اولیا و مربیانِ ایرانی فرصت می یابند که آموخته های علمی خود را در درک ظرافت ها و شگفتی های این داستان ها به کار بندند و سپس با بهره گیری از مهارت های حکایت گری (نقالی)، از این داستان ها برای پرورش مغزی، روانی و روحانی کودکان و دانش آموزان خود بهره گیرند.  بیتنس سمنتبسم تسمت سم تسمست سم سم تسمن تسمنتس مس

داستان های بابا یدی

آقای یدالله هدایتی، زادۀ روستاهی دهق اصفهان و ساکن روستای خورهه، شهرستان محلات، از داستان سرایانِ نافذ این منطقه به شمار می آید. سه مجموعۀ زیر از داستان های این قصه گوی حکیم در این سایت ارائه شده است. برای سهولت مطالعه، نسخه ای جداگانه از هر داستان (به صورت پی دی اف) برای چاپ فراهم شده است. برای تأثیر بیشتر، در نسخۀ قابل چاپ داستان ها، جایِ خالی برای هنرنمایی مخاطبینِ خردسال فراهم شده است. بدینوسیله خردسالان دعوت می شوند که چندی از صحنه های جذاب داستان را ترسیم و رنگ آمیزی کنند. ویرایش کنونیِ داستان ها هم اکنون مزین به آثار مهرنوش شریفی، 8 ساله، از نگارگران با استعداد استان همدان است. سمبت سمبنتس بمنت بمتسن مبتنس یمسنتی منتس یمبنتس یمنتبس یمبنتس یمنبتس

دیگان و دیگان

انار شیرین، انار ترش

 باغ خیال

 

داستان های شاهنامه برای کودکان (در 3 جلد)، محمد حسین کیانپور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

آرم و طراحی سایت، حمیرا شریفی 2008 ©