اتاق مطالعه

کتابخانه ای به فراخی اندیشه

بهترین نمایش با مرورگر مایکروسافت اج یا اینترنت اکسپلورر و فونت مناسب

به نام خدا

یادگیری بدون محدودیت

بهره مندی از خدماتی چون «اتاق مطالعه» مکملی ضروری برای اندیشمندان امروز است. سالانه تعداد کثیری از کتب و مقالات به قلم نویسندگان ایرانی و خارجی در کشور منتشر می شود، اما این تعداد در مقایسه با آمار جهانیِ نشر بسیار ناچیز است. ناآگاهی از تنوع و غنایِ نواندیشی و پویایی در پژوهش در سراسر جهان، در کشورهای غربی و شرقی، باعث شده است که برای تعداد کثیری از نخبگان، سیاستگذاران و بخش قابل توجهی از افکار عمومی در کشور ما، دامنۀ علم و فناوری و پیشرفت های آن فقط به رشته هایی محدود شود که هم اکنون در دانشگاه ها آموزش داده می شود. و مادامی که این تنوع عظیم دانش و فناوریِ رو به فزونی، سال بعد از سال، مغفول می ماند، اثرگذاریِ توهمِ «شکاف اطلاعاتی» بین «کشورهای پیشرفته» و «کشورهای ضعیف» نافذتر و در نتیجه تمرکز ناموجه بر نظام محدودشده و محدودکنندۀ آموزش و پژوهش دانشگاهی با شدتِ بیشتری تبلیغ و تحکیم می گردد. پیامد این کاهش تصاعدی در آگاهی اینکه، نخبگان، سیاستگذاران و دیگر دانش آموختگان دانشگاهی خود را از مطالعه مستمر و انجام پژوهش مستقل بی نیاز می پندارند و پیامدهای ویرانگرِ علوم و فناوری هایِ عموماً تاریخ-گذشتۀ دانشگاهی را از عوارض اجتناب ناپذیر پیشرفت و توسعه برمی شمارند که صرفاً می باید با آنها ساخت و برای پیشگیری یا رفع آنها اقدامی نکرد. رخداد پاندمی های دروغین در دو دهۀ اخیر (آنفولانزای خوکی، 2009 و کرونا، 2022-2020) نشان داده است که ناآگاهی از علم روز نه فقط خطری از نوع غفلت در رشد علمی و فرهنگی، بلکه تهدیدی عظیم برای سلامت جامعه و استقلال کشورها است.ا

در واقع، رخداد پاندمی های دروغین، از جهات مختلف، نقطۀ عطفی در تاریخ بشر به شمار می آید. بررسی دقیق ابعاد فریبکارانه و مجرمانه در اجرای این دو نمایش رسانه ایِ جهانی و لطماتی که به جامعه جهانی وارد آوردند سال ها به طول خواهد انجامید. اما آنچه از هم اکنون آشکارتر از روز خودنمایی می کند خطر فریب پذیری افکار عمومی و، نگران کننده تر از آن، فریب پذیری جامعه نخبگانی و مسئولین سیاسی و اجرایی در کشورهاست. به گواهی متون منتشر شده در منابع مختلف، پژوهشگران مستقل از اوایل سال 2021، در مورد دروغین بودن پاندمی کرونا و نیز بی اثر و خطرناک بودن واکسن نماهای ژنی موسوم به «اِم آر اِن اِی» به جهانیان و به مسئولین کشورها هشدار داده بودند. بسیاری از این پژوهشگران که خود در زمرۀ نامدارترین دانشمندان جهان محسوب می شوند نه تنها بی اعتباری تست های «پی سی آر» را برملا کردند، بلکه زدن ماسک و حفظ فاصلۀ اجتماعی (در حد 2 متر) در جلوگیری از  شیوع ویروس، را از نظر علمی اقدامی عبث و مضحک اعلام کردند. علاوه بر این، تعداد کثیری از پژوهشگران، با رصد آمار مبتلایانِ به عوارض جدیِ تزریق واکسن های ژنی، از جمله مرگ های ناگهانی، نشان داده اند که هشدارهای قبلی «خبر کذب»، «شایعه» و یا متأثر از «توهم توطئه» نبوده و بر اساس قضاوت های دقیق علمی بیان شده است. اما با این وصف شاهدیم که در کشور ما و در دیگر کشورهای جهان، نظام پزشکی هنوز، به جای اذعان کردنِ واقعیت فریب کرونا و روشن کردن افکار عمومی، همچنان به شمردن شهرهای زرد و نارنجی و صدور فراخوان برای تزریق دوز چهارم واکسن ها مشغول است. چرا چنین است؟

بی شک برای روشن کردنِ جزییات و جوانب مختلف پاندمی های دروغین دو دهۀ اخیر می توان خطوط پژوهشی گوناگونی را دنبال کرد. اما عاملی که در تمامی فریب ها صادق است، بی اطلاعی یا کم اطلاعی فریب خوردگان در مقایسه با فریبکاران است. در واقع، با توجه به تعداد کثیری از سیستم های تحمیلی توسعه که در کشور ما، بدون انجام مطالعۀ مستقل پذیرفته شده و به نتایج بسیار نامطلوبی منجر شده است، ما امروز می دانیم که فریب کرونا، در نوع خود پدیدۀ کاملاً ناآشنایی نیست، بلکه فقط جنجالی ترین، تهدیدآمیزترین و اخیرترین این فریب هاست. توصیف نمونه هایی از سیستم های تحمیلی و ویرانگرِ توسعه - مثل بورس، نظام پزشکی، شبکه فاضلاب و نظام آموزشی و آموزش عالی - را در حاشیۀ صفحه برای مطالعه بیشتر آورده ایم. پس با توجه به سابقۀ دامنه دار فریب در توسعه، برای پیشگیری از فریب های بعدی، از هر نوع که باشد، حداقل استراتژیِ دفاعیِ جوامع، آگاه ماندنِ افکار عمومی، جامعه نخبگانی، سیاستگذاران و مسئولین اجرایی کشور در مورد آخرین یافته های علمی و تحولات تکنولوژیکی است. ا

چرا اتاق مطالعه؟: پیوستن به اتاق مطالعه به جمیع اقشار جامعه - خانه دار، آموزگار، استاد حوزه و دانشگاه، دانش آموز، دانشجو، طلبه، کسبه، کارگر، کارآفرین، مخترع، کارمند، کتابدار، ناشر، راننده، مهندس معمار، پزشک و پرستار، کشاورز، دامدار، عشایر، مسئول، قانونگذار، قاضی و غیره - فرصت می دهد که بدون محدودیت، بر دامنۀ علم و آگاهی خود در تمامی حوزه های دانایی بیفزایند و در هر سِمت و جایگاه اجتماعی که به جامعه و سرزمین خود خدمت می کنند، در تصمیمات فردی و جمعی خود هوشیارانه تر عمل کنند. می توان انتظار داشت که ارتقای هوشیاری عمومی در کشور به شرایطی بینجامد که با هم افزایی آگاهی در افکار عمومی و افکار نخبگانی از یک سو و آگاهی در بخش سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرا از سوی دیگر، سیاستگذاریِ هوشمندانه جایگزینِ سیاست های متأثر از ترس، طمع و بی اطلاعیِ ناشی از فریبکاری بیگانگان گردد.ا

شیوۀ انتخاب کتاب و دریافت خلاصۀ آن برای اعضای اتاق مطالعه: هر سه ماه یکبار، لیستی از کتب، مقالات و منابع اینترنتیِ آموزنده و اثرگذار، در دسته بندی های موضوعی مختلف، برای اعضای اتاق ارسال می گردد. علاوه بر آثارِ شناسایی شده توسط اتاق، اعضا تشویق می شوند که با ارسال مشخصات متون چاپی یا محتوای آنلاین که مهم می دانند، بر موضوعات و تنوع عناوین پیشنهادی برای خلاصه نویسی بیفزایند. نخستین شمارۀ این لیست ها در اینجا قابل مطالعه است.روا

 اعضا، پس از مرور کتاب های مندرج در لیست های دریافتی، عناوین مورد علاقۀ خود را از طریق پست الکترونیکی برای اتاق ارسال می دارند. آثاری که بیشترین رأی را از آن خود کنند، به ترتیبِ تعداد آرا، در برنامۀ خلاصه نویسی اتاق قرار می گیرند. هر ماه خلاصۀ حداقل یکی از متون منتخب برای اعضا ارسال می گردد. خلاصه نویسی متون شامل معرفی نویسنده، پیشینۀ حرفه ای و دیگر آثار وی، خلاصۀ محتوای کتاب با تأکید بر نکات و ایده های نو، ارتباط محتوای کتاب با رخدادهای جاری در ایران و جهان و نمونه هایی از آرای منتقدین در مورد نظرات مؤلف است. هر ما1

 دعوت همگانی به عضویت در اتاق مطالعه: عضویت در اتاق مطالعه برای عموم فارسی زبانان آزاد و رایگان است. جهت پیوستن به اتاق، «دعوت به عضویت» را مطالعه و اطلاعات درخواستی را از طریق پست الکترونیکی برای ما ارسال نمایید.1

 

 

آسیب شناسی شکاف اطلاعاتی در جوامع

پذیرش سیستم های زیانبار:

بورس

 

نظام پزشکی

 

شبکۀ فاضلاب

 

نظام آموزشی و آموزش عالی

 

 

 

لیست کتاب 1، تابستان 1401

 

خدمتی از سایت اطلاع رسانی: ا

در خدمت اصلاح الگوی مصرف

پست الکترونیکی:ا

esfandiarabbassi at gmail.com

تلفن:ا

086 4325 5251