اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

   ا مهارت های ارتباطی 

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه     تصمیم گیری گروهی با اجماع       پادرمیانی و میانجیگری       صفحه اصلی

تصمیم گیری گروهی با اجماع   

 

مقدمه

تصمیم گیری، چه کسی و چگونه؟

اااااااااانوع شناسی سازمانی

ااااااااااروش شناسی تصمیم گیری

اااااااااااتصمیم شناسی

تصمیم گیری با اجماع

تسهیلگری جلسات

خدمات تسهیلگری

کارگاه آموزشی

خواندنی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوع شناسیِ سازمانی

هدفِ استفاده از روش تصمیم گیری با اجماع موفقیت بیشتر در کارِ تیمی و بهره برداری بهینه از منابع است. اینکه آیا سازمانی آمادگی لازم برای سود بردن از این روش تصمیم گیری را دارد به نگرش آن سازمان نسبت به تجارب قبلی در اتخاذ و اجرای تصمیمات خود بستگی دارد. برخی سازمان ها در فرآیند تکاملِ تشکیلاتی و مدیریتیِ خود به این نتیجه رسیده اند که مایل اند به سوی فاز چهارم تکامل سازمانی صعود کنند. این فاز را در اصطلاحِ مدل های سازمانی «تشکیلات یادگیرنده» می نامند. مدیران در این نوع سازمان ها روش تصمیم گیری با اجماع را از ملزومات تحقق اهداف خود می دانند. برای روشن شدن تفاوت تشکیلات یادگیرنده با فازهای پیشین تکاملِ سازمانی، در اینجا فهرست وار به توصیف تطبیقی این چهار فاز می پردازیم. باید افزود که  تمایل به تکامل تشکیلاتی در کلیه سازمان ها اعم از دولتی، غیر انتفاعی و سازمان های تجاری دنیا دیده می شود و به طور کلی می توان گفت که تاریخا، فازهای اولیه که بیشتر بر دستیابی به سود یا نتیجه فوری تمرکز داشته اند مدل های ضعیف تری از مدیریت بهره وری ارائه داده اند و از این روست که در دهه های اخیر شاهد توجه بیشتری در سازمان ها به ارتقای شیوه های مدیریتی به سوی فازهای کامل تر و بالغ تر بوده ایم. نیتنتسن سنت سنت سنتسن سنت سنت سن یس نتسین سنیت سیتسنیت نستی سنتی نسیت سنیت سنتی سنیت نست یا

فاز 1: تشکیلات سلسله مراتبی     The Hierarchical Organization            

فاز 2: تشکیلات نهادی              The Institutional Organization          

فاز 3: تشکیلات مبتنی بر تعاون    The Collaborative Organization

فاز 4: تشکیلات یادگیرنده           The Learning Organization

 

برای تبیین رشد تدریجی سازمان ها در فرآیند تکاملی آنها در زیر به مقایسه این چهار نوع سازمان بر حسب 8 شاخص تشکیلاتی می پردازیم:ا

هدایت سازمانی  |   ساختار   |    اولویت   |   ماموریت   |    پرسنل   |   ارتباطات   |    ارزش ها   |  مهارت ها

شاخص 1: هدایت سازمانی

تتتتتتتتتت   تشکیلات سلسله مراتبی: متمرکز و دستوری 

تتتتتتتتتت   تشکیلات نهادی: مدیریت از طریق هماهنگی و هدف گذاری

تتتتتتتتتت   تشکیلات مبتنی بر تعاون: آرمانی، صمیمی، مشوق نوآوری

تتتتتتتتتت   تشکیلات یادگیرنده: مدیرِ خدمتگزار، فراهم کننده آموزش در سطوح مختلف، ایجاد کننده محیط برای نوآوری در تمام سطوح 

شاخص 2: ساختار

تتتتتتتتتت   تشکیلات سلسله مراتبی: غیر قابل انعطاف، سِمَت-مدار

تتتتتتتتتت   تشکیلات نهادی: بوروکراسی منظم با هدف بهره وری، غیر قابل انعطاف

تتتتتتتتتت   تشکیلات مبتنی بر تعاون: انعطاف پذیر، سازماندهی شبکه ای، تاکید بر کار تیمی

تتتتتتتتتت    تشکیلات یادگیرنده: شبکه ای از افراد و تیم هایِ متکی به هم

شاخص 3: اولویت

تتتتتتتتتت   تشکیلات سلسله مراتبی: انجام روز-به-روز کارها، دستیابی به اهداف به هر قیمتی

تتتتتتتتتت   تشکیلات نهادی: شناسایی مسایل و ابداع راه حل های مناسب، توجه ویژه به کمیت ها و سنجش

تتتتتتتتتت   تشکیلات مبتنی بر تعاون: تکامل سازمان به سوی قابلیت های بالاتر، هماهنگی بیشتر بین بخش های مختلف سازمان به منظور ابداع راهکارهای برتر

تتتتتتتتتت    تشکیلات یادگیرنده: کیفیت تعامل اعضای سازمان با هم و تاثیر کیفی کارِ سازمان بر کیفیت زندگی در جامعه

شاخص 4: ماموریت

تتتتتتتتتت   تشکیلات سلسله مراتبی: افزایش کمّی نتایج

تتتتتتتتتت   تشکیلات نهادی: جلب رضایتِ بیشترِ مشتری و تحویل به موقع کالا و خدمات

تتتتتتتتتت   تشکیلات مبتنی بر تعاون: اثرگذاری کیفی بر جامعه

تتتتتتتتتت   تشکیلات یادگیرنده: اثرگذاری کیفی بر فرهنگ جامعه و جهان

شاخص 5: پرسنل

تتتتتتتتتت   تشکیلات سلسله مراتبی: پیروی از دستور، به اتمام رساندن کار، توجه به و پیروی دقیق از وظایف محوله

تتتتتتتتتت   تشکیلات نهادی: پیروی از شرح وظایف، عمل به آیین نامه ها و استانداردها

تتتتتتتتتت   تشکیلات مبتنی بر تعاون: خودانگیخته و مسئول 

تتتتتتتتتت    تشکیلات یادگیرنده: کار، بخشی از خودشناسی و خودسازی

شاخص 6: ارتباطات

تتتتتتتتتت   تشکیلات سلسله مراتبی: دستورات از بالا به پایین

تتتتتتتتتت   تشکیلات نهادی: دستورات از بالا به پایین با فرصت دریافت بازخورد از پایین به بالا

تتتتتتتتتت   تشکیلات مبتنی بر تعاون: جریان اطلاعات از بالا به پایین و برعکس و افقی بین بخش های مختلف بدون مخفی کاری

تتتتتتتتتت   تشکیلات یادگیرنده: ارتباط شفاف و کامل بین تمامی پرسنل در برگیرنده نه تنها اطلاعات و دانش بلکه انگیزه ها

شاخص 7: ارزش ها

تتتتتتتتتت   تشکیلات سلسله مراتبی: امنیت

تتتتتتتتتت   تشکیلات نهادی: ادب و احترام، بهره وری، مشارکت و قدردانی

تتتتتتتتتت   تشکیلات مبتنی بر تعاون: اندیشه آرمانی، مسئولیت پذیری، ریسک پذیری در همکاری و تعاون، جزء و کل را با هم دیدن

تتتتتتتتتت   تشکیلات یادگیرنده: یادگیری از هر پیروزی و شکست، تعمد در تدبر مستمر برای یادگیری از هر رویداد

شاخص 8: مهارت ها

تتتتتتتتتت   تشکیلات سلسله مراتبی: مهارت ها عمدتا بر شناسایی مسایل و حل آنها متمرکز اند.ا

تتتتتتتتتت   تشکیلات نهادی: کنترل کیفیت، برنامه ریزی، مدیریت برای ارائه بالاترین کیفیت کار

تتتتتتتتتت   تشکیلات مبتنی بر تعاون: مدیریت اختلافات، ایجاد تعادل بین کار و استراحت، ایجاد حس مشارکت

تتتتتتتتتت   تشکیلات یادگیرنده: ارتباطِ انسانی روشن و محترمانه بین افراد، تدبر برای خودشناسی، تفکر خلاق، نوآوری در استفاده مشارکتی از منابع

 

مدیرانی که قصد افزایش بهره وری و بهبود محیط کار برای کارمندان خود را دارند با استفاده از تصمیم گیری با اجماع می توانند زمینه حرکت به سوی تشکیلات تکامل یافته تر را فراهم کنند. روش تصمیم گیری با اجماع به ویژه برای گروه های غیر رسمی مانند انجمن ها و شوراهای شهر و روستا، که در آنها صمیمیت بین فعالان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در مقایسه با دیگر روش های تصمیم گیری، گزینه مؤثرتری است چون از بروز اختلاف پیشگیری می کند. تنین سمنس مسینت سمنیت سنیت سی تسی سمتی سمنیت سمینت سمینتسنمیت سی

سنت سنیت سنیت سینتس نیت سنیت سنت سنت یسنت یسنین ستینین

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ