اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

   ا مهارت های ارتباطی 

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه     تصمیم گیری گروهی با اجماع       پادرمیانی و میانجیگری       صفحه اصلی

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه   

 

مقدمه

احساسات: بستر درک متقابل و همکاری

خوب شنیدن

ااااااپرهیز از انفعال در شنیدن

ااااااکامل شنیدن

ااااااتامل در شنیدن

واکنش به رفتار یا گفتار دیگران

دیگر سرفصل ها

کارگاه آموزشی

خواندنی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرهیز از انفعال در شنیدن

اااااااااااااااااااسخن را سَرست ای خردمند و بُن        میاور  سخن  در  میان  سخن

ااااااااااااااااااااخداوند  تدبیر  و فرهنگ و هوش        نگوید سخن تا نبیند خموش

 ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا  ااسعدی

آزاد کردن ذهن. آیا وقتی به کسی گوش می دهید درگیر این سؤال اید که چگونه «جوابی دندان شکن» به او بدهید؟ آیا به خصوصیاتِ بدِ اخلاقی وی می اندیشید که «مطمئنا با گفتن چنین حرف های بی پایه ای» قصد آزار یا فریب شما را دارد؟ اینها دام هایی است که ذهنِ منفعل در آن گرفتار می شود. لذا یکی از چالش های خوب شنیدن این است که فعالانه اینگونه افکار را از ذهن خود برانیم. ایجاد سکوت درونی بدون تلاش آگاهانه و فعالانه ما میسر نیست. انیتسنن نتسنت سنتین ستی سنتنسیت نس تنست سنیت سنتی سنت نسیتنست سنیت س

تلاش برای درک چیزی که می شنویم. گوش دادن فقط شنیدنِ صِرف نیست بلکه سعی در دریافت معانی است. دومین لازمه فعال گوش دادن «درکِ» گوینده است. درک کردن به معنی موافقت با نظرات گوینده نیست بلکه دریافتِ معنای کلام او و تشخیص احساساتی است که به بیان این کلام انجامیده است. قطع نکردن حرف گوینده و اجتناب کردن از ملامت و نصیحت کردن در خلال صحبت وی از دیگر ویژگی های گوش سپردنِ فعال به گوینده است. تلاش برای درکِ گوینده یعنی کوشش برای اینکه خود را به جای او بگذاریم. اینیتنس نتس نتسنیت نستینست نس ینسی سن ن نسینس نس نس نست نس ینس ین

سؤال کردن و بازگو کردن مواضع گوینده. سؤال پرسیدن در مورد نکات مبهمِ کلامِ گوینده بخش مهم دیگری از گوش کردنِ فعال است. از این طریق شنونده می تواند از درستی درک خود از گفتار گوینده مطمئن شود و عملا نشان دهد که به دریافت موضوع، طوری که گوینده در نظر دارد، علاقه مند است. همچنین، پاسخ گفتن به سؤالات شنونده به گوینده فرصت می دهد که موضعِ خود را بهتر واکاوی، یا به عبارت دیگر، سبک و سنگین کند، و چنانچه از روی شدتِ احساسات مبالغه کرده، در موضع خود بازنگری و بازاندیشی کند. راه دیگرِ پیرایشِ جملاتِ تند و تیز گوینده این است که شنوندۀ فعال جملاتِ وی را بدون کنایه ها و احتمالا لغات توهین آمیزِ او تکرار کند. با زدودن این موانع ادراکی به تدریج حقیقتی که گوینده در پی بیانِ آن است هویدا می شود. «بازگو کردن» روشی است که از طریق آن شنوندۀ خوب به کمک گوینده عصبانی می شتابد تا هر دو از حقیقت روشنی که باید بیان شود بهره ببرند. «بازگو کردن» مهارتی است که تنها با تمرین و ممارست به دست می آید و از گوهرهای تکامل ارتباطیِ انسان هاست. کمتر پدیده ای بین دو انسان رخ می دهد که تا این حد مشوق و موجد محبت و دلگرمی شود. تی تسنس سنیت سنیت نسیتنسیتنسیت سنیت نستی نستی نسیت نستی نستی نست

 ینتس نیتس ینت سنت سنیت سنیت سینتس نیت سنیت سنت سنت یسنت سنین

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ