اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

صفحه اصلی    معرفی سایت    تازه های سایت    همکاری با سایت   درباره اسفندیار عباسی    تماس با ما

مقاله ها و پیوندها:    بخش اول - آلودگی اطلاعاتی    بخش دوم - توسعه محلی 

خدمات پشتیبانی پژوهش            خدمات پشتیبانی نشر             خدمات پشتیبانی توسعه محلی

 برای پژوهشگران          برای اولیا و مربیان           برای برنامه ریزی و سیاستگذاری       

    ا مقاله ها و پیوندها - آلودگی اطلاعاتی ا

 

مقدمه

فشار خون

دیابت نوع دو

آلودگی هوا در کلان شهرها

اااااااااامدیریت شهرهای پاک

اااااااااااااااااااااااااااااااااااکوریچیبا

ااااااااااااااااااااااااااااااااااابارسلون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیاست های خودرو مدار و آلودگی هوا در کلان شهرها

مدیریت شهرهای پاک - شهر کوریچیبا

نوآوری های شهرداری کوریچیبا در جنوب برزیل تا کنون الهام بخش بسیاری از شهرها در آسیا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین بوده است. مصرف سرانه سوخت در کوریچیبا در مقایسه با 8 شهر مشابه در برزیل 30 درصد کمتر است و هوای این شهرِ، با یک میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت، کمترین میزان آلودگی را در کشور داراست. در این شهر خدمات حمل و نقل عمومی به وسیله خطوط اتوبوسرانی ارائه می شود. مجموعا 1100 اتوبوس روزانه 12500 سفر را برای ساکنین این شهرِ عمدتا مهاجرنشین مهیا می کند. بیست و هشت در صد از مسافرین خطوط اتوبوسرانی کوریچیبا از افرادی تشکیل می شود که قبلا با خودرو به مقاصد خود سفر می کردند. از نوآوری های مؤثر کوریچیبا خدمات اتوبوسرانی تندرو است که در امتداد محورهای اصلی شهر مسافران را به سرعت جابجا می کند. سرعت عمل این سامانه نه لزوما در سرعت حرکت اتوبوس ها، بلکه در سهولت سوار و پیاده شدن مسافرین و کاستن از تعداد توقف هاست.  نبتنیم دبید سد یمدس دی دننتید س میندسیم منسید منسید مندی مسید مندسیمد سیمدسیمد سدی

اما فاصله گیری از فرهنگ خودرو در کوریچیبا به راه اندازی خطوط اتوبوسرانی محدود نمی شود. تامین حمل و نقل عمومی با اتوبوس تنها بخشی از طرح جامع شهر است که با هدف بهبود کلیِ مدیریت شهری برنامه ریزی شده است. قسمت مهم دیگر این طرح تغییراتی هماهنگ در منطقه بندی شهری و کاربری زمین است: در حالیکه برنامه ریزی خودرو مدار بر زیباسازی بزرگراه ها تاکید دارد و دستیابی خودرو به تمامی اماکن و گذرها را ضروری می داند، بر اساس فرهنگ عابر مدار در برنامه ریزی و مدیریت شهر کوریچیبا، بخشی از مرکز شهر به روی ترافیک خودرو بسته و معابر جذاب و سبز برای عابرین پیاده احداث شده است. در حریم محورهای اصلی شهر، به فاصله دو بلوک، تراکم بالا در واحدهای مسکونی تشویق شده است تا جمعیت بیشتری از ساکنین به خطوط اتوبوسرانی نزدیک باشند. برنامه ریزان شهری از دادن مجوز به مراکز خرید در حومه شهر می پرهیزند و کسبه را به تاسیس مغازه های خود در حریم خطوط حمل و نقل عمومی تشویق می کنند. از پارکینگ های عمومی در مرکز شهر کاسته شده تا عده بیشتری از شهروندان تشویق به استفاده از اتوبوس شوند. ناگفته نماند که همزمان، شهرداری کوریچیبا مشوق فعالیت های هنری و فرهنگی برای آگاه کردن و مشارکت شهروندان در بهبود وضعیت ترافیک و آلودگی محیط زیست شهر نیز بوده است. از این جمله می توان به راه اندازی «دانشگاه آزاد برای محیط زیست» اشاره کرد که به منظور فرهنگ سازی، پژوهش و آموزش زیست محیطی تاسیس شده است. برای اطلاع بیشتر در مورد این دانشگاه به سایت اینترنتی آن به آدرس زیر مراجعه نمایید. دردیدسشمدیسمشدیمدصمدی مصد مصد مصد مثصدمصثد صد تنبدین مصنث تثنتث نتثنص تثنثتن ص ثتثد

Open University for the Environment, Curitiba, Brazil [accessed June 29, 2013]

 

 به لحاظ موفقیت چشمگیر طرح جامع کوریچیبا، این شهر از سوی آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا («ای پی اِی») به عنوان الگویی موفق جهت توجه مسئولان شهرداری های آن کشور به رسمیت شناخته شده است. به نقل از این آژانس، 75 درصد مسافرین درون شهری کوریچیبا در طی هفته با اتوبوس به مقاصد خود سفر می کنند. با راه اندازی خطوط اتوبوسرانی، شهرداری کوریچیبا موفق شده که از ساخت پرهزینه بزرگراه ها و احداث متروی زیرزمینی بپرهیزد. در سایتِ ای پی اِی پیوندهای اینترنتی بیشتری برای شرح جزییات طرح جامع کوریچیبا و چگونگی اجرای آن برای اطلاع اهل فن آمده است. دزندزیند یندی نتصنتث نتنثت نتصتثن تصنثت صثنت صثنتص نتثصنت صنتثنثتث د

U.S. Environmental Protection Agency (EPA). Sustainable Transport and Mobility Management. Case Highlight: Curitiba's Innovative Public Transportation [accessed March 31, 2009]

 

فرآیند فرهنگی-اجتماعی توسعه عابرمدارِ شهر کوریچیبا که با نفی آلودگی اطلاعاتی در رشته شهرسازی و مدیریت ترافیک ممکن شده و به الگوی مصرف بهتری در حمل و نقل شهری انجامیده به زبانی غیر تخصصی در مقاله زیر توصیف شده است.امبمنیت سنتسنیت سنیتنسیت نسیت سنیت نسیت نسیت نسیت نستی نت نست نتسنت نتسنت سنیت نسیت سنیتسنی

Lucien Kroll. "Creative Curitiba: The Urban Design of Curitiba, Brazil" The Architectural Review (May 1, 1999): 5116 [accessed June 29, 2013]

 

تغییرات قابل توجهی که در 40 سال اخیر در شهر کوریچیبا رخ داده است حاصل تلاش شهردار مبتکر این شهر هایمه لِرنِر و تیم همکاران اوست. صاحبنظران یکی از عوامل موفقیت وی را مشارکت فکری با شهروندان برای یافتن راه حل های مناسب و کارآمد می دانند. برای اطلاع بیشتر در مورد فلسفه کاری آقای لرنر به این صفحه مراجعه نمایید. برای اطلاع بیشتر در مورد شهر کوریچیبا همراه با عکس های متنوع از صفحه کوریچیبا در ویکی پدیا بازدید کنید. بتس نتسن یسنیت نس یتنست ینست ینست ینتس ینست ینتس ینت سنیت سنیت نسیت نس یتنست ین ستین تن

تصاویری از شهر کوریچیبا

 

ایستگاه اتوبوس های تندرو طوری طراحی شده است که سوار و پیاده شدن مسافران را تسریع می کند.  فراهم بودن سامانه اتوبوسرانی در همه جای شهر، شهروندان کوریچیبا را از استفاده از خودرو شخصی بی نیاز کرده است.دتتتنتیت نتسنت یست نت سیسنتنت نتینت نتصنت نتثصنت نتص

 

در کوریچیبا آسمان آبی است. د

تصاویر: سایت شهر کوریچیبا  ت

 

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ