اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

   ا مهارت های ارتباطی 

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه     تصمیم گیری گروهی با اجماع       پادرمیانی و میانجیگری       صفحه اصلی

تصمیم گیری گروهی با اجماع   

 

مقدمه

تصمیم گیری، چه کسی و چگونه؟

تصمیم گیری با اجماع

تسهیلگری جلسات

ااااااااااآسیب شناسی جلسات

ااااااااااتدارکات پیش و پس از جلسه

اااااااااااجرای دستور کار جلسه 

ااااااااااکارابزارهای تسهیلگری 

خدمات تسهیلگری

کارگاه آموزشی

خواندنی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آسیب شناسی جلسات تصمیم گیری

رشد ارتباطیِ افراد در گروه ها و سازمان ها و بهبود نحوه اداره جلسات، یا به عبارت دیگر صعود سازمان ها از فاز 1 به فازهای بالاتر بلوغِ تشکیلاتی، چیزی نیست که به یکباره صورت گیرد. این فرآیندِ تکاملی، تدریجی است. برای یادگیری مهارت های تسهیلگری و اجرای این فنون متناسب با نیازهای رشد تشکیلاتی سازمان، توجه به جزییات آنچه در جلسات می گذرد الزامی است. لیست زیر راهنمای مختصری برای رصد نقاط ضعف و فرصت های بهبودِ جلسات را در چهار زمینۀ محتوا و فرآیند اداره جلسات، وضعیت احساسی و روحی اعضای گروه، الگوهای رفتاری شرکت کنندگان و نشانه های رفتاری ایشان، را به دست می دهد. تیتست سنتنس تینس تینت سینت سینتسنی سنیت سنت سنتی نست نست تینتنستنس نست

- محتوا و فرآیند اداره جلسات را می توان با توجه به نکات زیر رصد کرد:

تتننتنت  محتوا: اعضا با هم چه می گویند؟ در مورد چه موضوعی با هم سخن می گویند؟

تتننتنت  فرآیند: تعامل بین اعضای گروه در بحث و بررسی موضوع چه روالی را طی می کند؟ فعالیت های جلسه به چه صورتی سامان یافته و چگونه به پیش رانده می رود؟

 

- وضعیت احساسی و روحی شرکت کنندگان در جلسه، برعکس محتوا و فرآیندِ آن، کمتر به دید می آید. اما این ابعاد از عوامل مؤثر و زیرساختِ عاطفیِ هر گروه به شمار می آید. وضعیت احساسی و روحی اعضا برخاسته از دغدغه ها و پرسش های ناگفتۀ آنان است. اگر چه غالبا این دغدغه ها و پرسش ها صراحتا بیان نمی شود اما تاثیر انکارناپذیری بر روند و نتیجه جلسات دارد. دلمشغولی احساسی اعضا را بر حسب نوع، می توان به صورت زیر دسته بندی کرد. تسهیلگران مجرب، در آغاز جلسه، می کوشند که با ارائه توضیحاتِ برگرفته از تدارکات پیش از جلسۀ خود، فضایی به وجود آورند که این پرسش ها و دلنگرانی ها به حداقل برسد.  تیتنتس نتسن تسنیت سینتس نتسنت سنیتسنیت سنیت سنیت سنیت سنیت سنیت سنیت

تتننتنت  هویت: «نقش من در این گروه چیست؟»، «رفتار درست برای من در این گروه و در این موقعیت چیست؟»، «آیا دیگران، من و نظراتم را تا چه حد قبول دارند؟» 

تتننتنت  اهداف و انتظارات: «من از این گروه چه می خواهم؟»، «آیا اهداف شخصی من با اهداف سازمانی مطابقت دارد؟»، «چه کمکی از من برای پیشبرد اهداف سازمان ساخته است؟»

تتننتنت  قدرت، کنترل و نفوذ: «اینجا رییس کیست؟»، «کنترل آنچه در این جلسه رخ می دهد به دست کیست؟»، «واقعا آنچه من می گویم تاثیری بر نتیجه نهایی این جلسه خواهد داشت؟»

تتننتنت  صمیمیت: «تا چه حد می توانم به دیگر اعضای جلسه اعتماد کنم؟»، «تا چه حد آنها به من اعتماد دارند؟»، «آیا در این جلسه با نظراتِ من، با دوستی و قدردانی استقبال می شود یا با دشمنی و مقاومت برخورد می کنند؟»

 

- الگوهای رفتاری متفاوت در جلساتِ رسمی و غیر رسمیِ امروزی بسیار متداول است. بسیاری از این الگوها حاکی از عدم تساوی قدرت و نفوذِ نابرابرِ اعضاست که قطعا برای دستیابی به اجماع مناسب نیست. اتینتستسیت سینتسنتسینتسینت سینت سنت سنتن سیتسنت سنیتتتنت نتنبتی نتی نیتنست سنت

تتننتنت  ریاست: کسی رسما یا عرفا در مقام ریاست قرار می گیرد. اعضای جلسه به جای اینکه هنگام صحبت یکدیگر را خطاب قرار دهند، مشخصا این شخص را طرف صحبت خود می گیرند. ا

تتننتنت  وابستگی: نظرات و قضاوت هایِ شخصِ رییس توسط دیگر اعضا مورد تایید قرار می گیرد.ا

تتننتنت  مقاومت: نظرات و قضاوت هایِ شخصِ رییس توسط برخی از اعضا مورد انتقاد و مقاومت قرار می گیرد. ا

تتننتنت  تلاش های حمایت جویانه: شخص یا اشخاصی برای موضع خود به دنبال حامی می گردند.ا

تتننتنت  تلاش های ستیزه جویانه و کنترل کننده: شخص یا اشخاصی برای مجاب کردن دیگران و کنترل فرآیند و محتوای جلسه با دیگران خصمانه برخورد می کنند.ا

تتننتنت  رفتارهای انزوا طلبانه: شخص یا اشخاصی، برای پرهیز از برخورد احساسی دیگران با نظراتشان، از اظهار نظر می پرهیزند.ا

 

- نشانه های رفتاری قابل رویت زیر، رصد جلسات برای شناسایی نقاط ضعف و قدرت آن را آسان تر می کند.ا

تتننتنت  چه کسی صحبت می کند؟ چند بار و برای چه مدتی؟

تتننتنت  اعضای جلسه به کجا نگاه می کنند؟ به یک نفر، به تمامی گروه؟ یا اینکه سرشان پایین است و به زمین یا میز خیره می شوند؟

تتننتنت  اعضا چگونه صحبت می کنند؟ لحن و چگونگی کلام آنها  به چه صورت است؟ رسمی و مقید یا غیر رسمی و راحت صحبت می کنند؟

تتننتنت  ترتیبِ صحبت کردن افراد به چه صورتی است؟ شرکت در بحث و بررسیِ نکات از نظم و قاعده خاصی پیروی می کند؟ آیا گاه افراد به صورت پراکنده با هم مشغول به گفتگو می شوند؟

تتننتنت  آیا کسی صحبت کسی را قطع می کند؟ آیا شخص بخصوصیِ صحبت دیگران را قطع می کند؟ آیا صحبت شخص بخصوصی مکررا قطع می شود؟

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ