اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

   ا مهارت های ارتباطی 

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه     تصمیم گیری گروهی با اجماع       پادرمیانی و میانجیگری       صفحه اصلی

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه   

 

مقدمه

احساسات: بستر درک متقابل و همکاری

خوب شنیدن

واکنش به رفتار یا گفتار دیگران

ااااااهنر انتقاد کردن

ا            - 5 نکته

ا            - 4 گام

ااااااهنر انتقاد شنیدن و پاسخ گفتن

دیگر سرفصل ها

کارگاه آموزشی

خواندنی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 گامِ واکنش به رفتار یا گفتار دیگران

ااااااااااااااااااااااخرد باید اندر سر مرد کار            که  تندی  و تیزی نیاید به کار

           ااااااااااااااااااااااز تندی پشیمانی آردت بار            تو  در  بوستان تخم تندی مکار

ااااااااااااااااااااااهنر با خرد در دل مرد تند            چو تیغی که گردد به زنگار کند

 اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا         فردوسی

هدف از گفتن، شنیده شدن است. پس نخستین ویژگی کلام مؤثر این است که کمترین مقاومت را ایجاد کند تا پیام ما کاملا شنیده و درک شود. چگونه می توانیم واکنش انتقادی خود به دیگران را به این ویژگی مجهز کنیم؟ با قدری خویشتنداری و تأمل و پیروی از گام های زیر در بررسی ذهنی موقعیت، این ویژگی دست یافتنی است. انی نستنست نتس نست سنت سنیسن سنیتنس سنتنستی سنت ین سن یسن س

مشاهده - دقیقا چه چیزی رخ داده که ما را به واکنش واداشته است؟ به مشاهدات خود بیندیشیم. توصیف این مشاهدات، اطلاعات روشنی است که ما محترمانه و بدون پیشداوری می توانیم به مخاطب منتقل کنیم. ا

احساس -  عملی که مشاهده کرده ایم چه تاثیری بر ما داشته و چه احساسی را در ما دامن زده است؟

نیاز - عمل وی رفع چه نیازی را از ما سلب کرده است؟ برای رفع این نیاز چه انتظاری داریم که برآورده نشده؟

درخواست -  درخواست من از این شخص چیست؟ چگونه می خواهم که او برای رفع مسئله اقدام کند.ا

توجه به نکات بالا همانند فیلتری ذهنی، کلام ما را از پیشداوری های احتمالا نادرست می زداید، مشترکات انسانیِ احساسی و نیازیِ ما را برای در میان گذاشتن با مخاطب مشخص می کند. و به ما فرصت می دهد که در مورد درخواست خود از او برای اصلاح کار بیشتر بیندیشیم. پیروی از این چهار گام ما را از کلماتِ به ظاهر محترمانه ای که احتمالا به کنایه تعبیر می شود بی نیاز می کند.  ا نتینت سنتسنت سنت سنت سن سنتسن سنت سنت نتس نتس نتس نتس نت نتی سنت نست نستیب یسنت

 چند مثال:

محیط خانواده

روشن و محترمانه: پسرم، می بینیم که دوباره داری با کبریت بازی می کنی. وقتی خونه نیستم می خوام خیالم راحت باشه که خطر آتش سوزی توی خونه نیست. پس به من قول می دی که دیگه با کبریت بازی نکنی؟

مبهم و توهین آمیز: پسرۀ نفهم، مگه تو اسباب بازی دیگه ای نداری؟ بزنم پسِ سرت تا دیگه از این غلطا نکنی؟

 

محیط کار

روشن و محترمانه: آقای [نام همکار زیردست]، امروز روز سومی است که من می بینم شما با تاخیرِ نیم ساعته سرکار حاضر شدید. تاخیرِ کارمندان باعث می شه که من به جای آنها کارشان را انجام بدم و بالاجبار از مسئولیت های خودم باز بمونم. من نمی خوام که این اتفاق دومرتبه بیفته. بهم می گین که چه راه حلی برای این مسئله دارین؟

مبهم و توهین آمیز: همکار گرامی، اگر شبها کمتر پای تلویزیون بشینین و زودتر بخوابین، همه ما بهتر به کارهامون می رسیم. ا

 

محیط شهروندی

روشن و محترمانه: سرعت مجاز در این مسیر 120 کیلومتر در ساعت است. برابر قانون، به متخلفین 60 هزار تومان جریمه تعلق می گیرد. برای ایمنی خود و دیگران با احتیاط برانید.ا

مبهم و توهین آمیز: راننده گرامی، سرعت مجاز را رعایت نمایید. با متخلفین به شدت برخورد می شود.ا

 

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ