اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

   ا مهارت های ارتباطی 

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه     تصمیم گیری گروهی با اجماع       پادرمیانی و میانجیگری       صفحه اصلی

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه   

 

مقدمه

احساسات: بستر درک متقابل و همکاری

خوب شنیدن

واکنش به رفتار یا گفتار دیگران

ااااااهنر انتقاد کردن

ا            - 5 نکته

ا            - 4 گام

ااااااهنر انتقاد شنیدن و پاسخ گفتن

دیگر سرفصل ها

کارگاه آموزشی

خواندنی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 نکته در واکنش به رفتار یا گفتار دیگران

نکته اول: انگیزه خود را بشناسیم

نکته دوم: دانسته سخن بگوییم

نکته سوم: وقت شناس باشیم

نکته چهارم: نظر خود را در چارچوبی مثبت بیان کنیم

نکته پنجم: سخن را به مورد مشخصی محدود کنیم

 

1  انگیزه خود را بشناسیم.

اولین شرطِ روشن سخن گفتن این است که به روشنی بدانیم چرا سخن می گوییم. انگیزه ما از واکنش به رفتار یا گفتارِ مخاطب چیست؟ آیا دلیل ما برای واکنش به کار یا نظر او انتقادِ تلافی جویانه است؟ آیا به او حسادت می کنیم و این فرصت خوبی است که ایراد کار او را به رُخش بکشیم؟ اگر انگیزه ما برای واکنش انتقادی جهت گیریِ نوکِ تیز زبانمان برای تخلیه احساسات منفی یا شرمسار کردن شنونده در حضور دیگران، یا برتر جلوه دادن نظر و کردار خودمان باشد، بهتر است که زبان در دهان نگهداریم چون تاثیر درازمدت اینگونه واکنش ها کاهش محبت و افزایش کدورت است. اما اگر انگیزه ما بیانِ تاثیر منفیِ کرده یا گفته مخاطب بر ماست، سخن گفتن الزامی است تا آگاهی لازم به او داده شود. با رعایت این نکته، احتمال اینکه او پیام ما را کاملا بشنود و کارش را اصلاح کند بیشتر است. تینتستس نتسنت سینت سینت سنیتسنیسنیت نتیتست ستینستی نستی نت سنیتس نست نس یت

دانسته سخن بگوییم.

از دیگر لوازم روشن سخن گفتن، داشتن اطلاعات درست است. چرا این شخص اقدام به کاری کرده که ما را به واکنش واداشته است؟ آیا از محدودیت ها و شرایط او باخبریم؟ توانایی های او چیست؟ عرف و آداب متداول برای این فرد چیست؟ مسلما جواب به این سؤالات، شیوه و محتوای کلام ما را سنجیده تر و مؤثرتر خواهد ساخت. ا ینتستنت نتسنیت نسیت سنیت سنی نستنستنس نسیت نستنست ینسیت نست سنی سنی

وقت شناس باشیم.

مؤثرتر است اگر تذکر به شنونده وقتی داده شود که آمادگی شنیدن آن را دارد. اگر مخاطب، درگیر شرایط پرفشاری است، بهتر است تا آرام تر شدن موقعیت صبر کنیم. اما به طور کلی بهتر است که بین زمان وقوع عملِ مورد تذکر و واکنش انتقادی ما فاصله زیادی نیفتد. همچنین، مؤثرتر است که تذکر به صورتی داده شود که شخص ثالثی نظاره گر نباشد. تینست نتس نستینست ینستنست نستینستسنیتسنی تسنیتسنیت سنیت سینس ینتسینت سینتس نیت

نظر خود را در چارچوبی مثبت بیان کنیم.

غالبا ما از دیگران به لحاظ انتظاراتی که برآورده نشده است آزرده می شویم و دهان به انتقاد می گشاییم و در بیان انتقاد، ایراد کار مخاطب را محور قرار می دهیم. این برخوردی منفی است که احتمالا به مقاومت و واکنش دفاعی می انجامد. شیوه مثبت برای واکنش به دیگران، شناسایی انتظارات برآورده نشده و بیان آنهاست: مثلا به جای اینکه بپرسیم «چرا اینقدر دیر کردی؟»  بگوییم «من فکر می کردم زودتر می رسی.ا» تیتستن نتسنت سنت سنتیسنتی سنیت نستی نتسنیت نتسینت نتسینت

اندیشیدن در مورد انتظارات برآورده نشده خودمان دارای مزیت دیگری هم هست. پس از شناسایی انتظاراتمان می توانیم از خود بپرسیم که آیا مخاطب از انتظار ما آگاه بوده؟ یا آیا داشتن چنین انتظاراتی از این شخص معقول است؟ با بررسی ذهنی اینگونه سوالات ممکن است نهایتا ما به این نتیجه برسیم که واکنش انتقادی ضروری نیست و موضوع باید طور دیگری مطرح و گفتگو شود. ا نتیت سنت سنتس ینتسینتس ینتس ینتسی سینت نتسین تسنتی نتنسیت نتسیتنتسنیت نتسی

سخن را به مورد مشخصی محدود کنیم.

گفتار انتقادیِ مبهم و عام چون «تو هیچوقت به من گوش نمی دی!» یا «هیچکس نمی خواد کارش را درست انجام بده!» بیش از اینکه چیزی را روشن کند، احساسات شنونده را جریحه دار می کند و بر هیاهوی درونی او، که مانع خوب شنیدن است می افزاید. برای روشن تر کردنِ واکنشِ انتقادی خود مشخصا به مشاهدات خود از رفتارِ نامطلوب مخاطب در زمان حال فکر کنید. این بار، از این شخص چه دیده اید که مسئله ساز است و این عملکرد مشخص چه تاثیر نامطلوبی در حال حاضر بر شما داشته است؟ تینتنت نتسنت سنتی نتسی نستی نسیت سنیت سینت سنتی سینتسنی سنیت سنیت سنتی نست ینس

 

 ینتس نیتس ینت سنت سنیت سنیت سینتس نیت سنیت سنت سنت یسنت یسنین ستینین

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ