اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

   ا مهارت های ارتباطی 

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه     تصمیم گیری گروهی با اجماع       پادرمیانی و میانجیگری       صفحه اصلی

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه   

 

مقدمه

احساسات: بستر درک متقابل و همکاری

خوب شنیدن

واکنش به رفتار یا گفتار دیگران

ااااااهنر انتقاد کردن

ااااااهنر انتقاد شنیدن و پاسخ گفتن

ا            - شنیدن حقیقت  

ا              - پاسخ بدون تنش و کدورت

دیگر سرفصل ها

کارگاه آموزشی

خواندنی ها

 

 

 

پاسخگویی به انتقاد بدون تنش و کدورت

ااااااااااااااااااااااحکایت بر مزاج مستمع گوی           اگر خواهی که دارد با تو میلی

 اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااتتتتتااااااااا سعدی

اولین واکنشِ نا خودآگاه ما به انتقاد با واکنشِ احساسیِ ما در مقابل حمله فیزیکی مشابهت دارد. یعنی یا خود را ناچار به حرکت دفاعی می بینیم یا محکوم به سکوت و قربانی شدن. اما شیوه بهتر و آگاهانۀ رویارویی با انتقاد این است که ابتدا به خود یادآوری کنیم که هرچه باشد، کلامی که می شنویم تلاشی است برای انتقال نوعی آگاهی از گوینده به ما و سپس سعی کنیم که حواس خود را بر شناخت حقیقتی متمرکز کنیم که احتمالا در کلام گوینده نهفته است. اتینتستنیمنمس من مسن مسن من ن ستنستی نستی نستی نست سنت ینستینس سیتن س

ا1)  اگر انتقاد موجّه است آن را قبول کنیم و از گوینده از اینکه موضوع را با ما درمیان گذاشته تشکر کنیم. مثال: «شما درست می گین... خیلی ممنونم که این موضوع را با من درمیان گذاشتین.» ا

ا2) اگر انتقاد ناموجّه به نظر می رسد، طوری رفتار کنیم که به منزله نفی فوریِ نظر گوینده تلقی نشود و سپس با استفاده از 4 گامِ هنر انتقاد کردن گوینده را گام به گام به سوی هر چه روشن تر شدن کلام وی هدایت کنیم.    ا

ا3) انتقاد از نوع مبهم مستلزم صرف وقت بیشتری برای خوب شنیدن و حقیقت یابی است. در این مورد نیز سودمند است که با استفاده از 4 گامِ هنر انتقاد کردن گوینده را به سوی تبیین حقیقتی که او را به واکنش واداشته هدایت کنیم.ا

 

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ