اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

   ا مهارت های ارتباطی 

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه     تصمیم گیری گروهی با اجماع       پادرمیانی و میانجیگری       صفحه اصلی

ارتباط انسانیِ روشن و محترمانه   

 

مقدمه

احساسات: بستر درک متقابل و همکاری

خوب شنیدن

واکنش به رفتار یا گفتار دیگران

ااااااهنر انتقاد کردن

ااااااهنر انتقاد شنیدن و پاسخ گفتن

ا            - شنیدن حقیقت  

ا              - پاسخ بدون تنش و کدورت

دیگر سرفصل ها

کارگاه آموزشی

خواندنی ها

 

 

 

 

شنیدن حقیقت

ااااااااااااااااااااااااگفت عالم به گوش جان بشنو        ور   نماند  بگفتنش  کردار

ااااااااااااااااااا ااااامرد  باید که گیرد اندر گوش        ور نوشته است پند بر دیوار

 ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااسعدی

چگونگی واکاوی انتقاد دیگران برای شناسایی حقیقت نهفته در آن به نوعِ انتقاد بستگی دارد. به این منظور انتقادات را در 3 دسته بندی کلی زیر تقسیم می کنیم: ایننستی نتسنتس ینتسنیت سنیت سنی تسنیسن سنیت سن یسنیت سنتیسن نس ین س

ا1) موجّه - کاملا مشخص است که عملکرد یا گفتار ما موجبِ نوعی آزار و ضرر به گوینده شده است. ا

 ا2) نا موجّه - آشکار است که انتقاد بر ما وارد نیست و نارضایتی گوینده ناشی از انتظاری است که وی به اشتباه از ما داشته و ما از آن بی خبر بوده ایم.ا

ا3) مبهم - مشخص نیست که آیا انتقادی که می شنویم برخاسته از عامل دیگری است یا مشخصا به عمل یا گفتار نادرستی از ما مربوط می شود. این سمنستنس نسیسن سنیت سینم سمین سیمنت سینتسین سیمنت سیم سمین سی تسنمی سنم یت

اگر چه دریافت انتقاد نوع 1 از شنیدن دیگر انتقادات دشوارتر است، اما شناسایی حقیقتِ نهفته در آن آسان تر است. این حقیقت را باید به عنوان چیزی که ناآگاهی از آن ما را به عملکرد اشتباه واداشته بپذیریم و به اصلاح عملکرد خود بپردازیم. در موارد 2 و 3 می توانیم با در پیروی از 4 گامِ هنر انتقاد کردن، گوینده را گام به گام به سوی روشن تر کردن بیان وی هدایت کنیم و آگاهی لازم برای پاسخِ بدون تنش و کدورت را به دست آوریم. تستسنت سنتسن سنت سن سنت سن سنت سنت سنت سنت سنیت سینت سنیت نسیت سنیت سنیت ا

 
 
 
آرم سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ