اادر خدمت اصلاح الگوی مصرف

 
 

سایت اطلاع رسانی اسفندیار عباسی

  دریافت قلم فارسی (فونت) مناسب  

صفحه اصلی    معرفی سایت    تازه های سایت    همکاری با سایت   درباره اسفندیار عباسی    تماس با ما

مقاله ها و پیوندها:    بخش اول - آلودگی اطلاعاتی    بخش دوم - توسعه محلی 

خدمات پشتیبانی پژوهش            خدمات پشتیبانی نشر             خدمات پشتیبانی توسعه محلی

 برای پژوهشگران          برای اولیا و مربیان           برای برنامه ریزی و سیاستگذاری       

 

 

 

داستان های بابا یدی

جلد 1: دیگان و دیگان

مقدمه: سخنی با اولیا و مربیان

بازگشت به فهرست کتاب

نمایش مناسب برای چاپ (پی دی اف)ا

داستان های عامیانه همواره جذابیت و شیرینی خاصی برای خردسالان و بزرگسالان داشته است. از این رو تعجب آور نیست که در دهه های اخیر شاهد گردآوری و انتشار مجموعه های متعددی از این گونه داستان ها بوده ایم. تلاش برای گردآوری «داستان های بابا یدی» را نیز باید مدیون جذابیت و غنای معنوی این داستان ها دانست که شنونده را مسحور خود می سازد و به او نکته های اخلاقی، عرفانی و اجتماعی می آموزد. از آنجاییکه شنیدن این داستان ها مستقیما از زبان راویان کهنسال لطف، تازگی و تاثیر ویژه ای دارد، مجموعه حاضر، دیگان و دیگان، را با دیسک فشردۀ صدای راوی و سراینده این داستان ها همراه کرده ایم. امیدواریم که بتوانیم در ارائه مجلدهای بعدی داستان های بابا یدی نیز این سنت را ادامه دهیم. تینت سنتسنتنسیت نسیتنسیت نسیت نسیت نستی نستی نست ینست ینتس ینتسینتس نیت سنیت                

در سال 1975 میلادی، روان شناس برجسته اتریشی «برونو بتلهایم»، در کتابی با عنوان کاربرد فسون: اهمیت و معنی افسانه های پریان، از طریق رمزشناسی و تجزیه و تحلیل عمیق روان شناختیِ اینگونه داستان ها، از تاثیرِ پنهانی آنها بر رشد سالمِ فکری و روانی کودکان و نوجوانان پرده برداشت. در واقع، با ارائه این واکاویِ علمی، بتلهایم نظر کارشناسان و صاحب نظران را نسبت به افسانه های پریان و داستان های عامیانه به کلی دگرگون ساخت. از سوی دیگر، یافته ها و تعبیرات علمی بتلهایم درک جدیدی از جایگاه فرهنگی و اجتماعی رسوماتی چون داستانسرایی و نقالی در جوامع سنتی را میسر ساخته است. به نظر می رسد که داستان های عامیانه در قالبِ «رسانه ها»ی آموزشیِ جذاب و همه جاگیر، تعلیمات فرهنگی و اجتماعی را به صورتی ملایم و لطیف، از نسلی به نسل بعد منتقل می کرده است. در عین حال، تصاویری که از این داستان ها در ذهن کودک نقش می بندد، محرکی مفید برای تقویت حس ابتکار و نوآوری او بوده است. ایاتنتس سنتنستی نتس ینتس ینت سینت سینتسنیت سنیت سنت نسیت نسیت نست

در ارائه مجموعه داستان های بابا یدی، برای اثرگذاری عمیق تر و لذت بیشتر کودکان و نوجوانان، عامدا از مصور ساختن داستان ها اجتناب ورزیده ایم. به جای این کار، در جای جای کتاب، محلی برای کشیدن تصاویر مربوط به وقایع داستان ها در نظر گرفته شده تا کودک با نگارگری و رنگ آمیزی، تجربۀ گوش فرا دادن به راوی را در ذهن خود و سپس روی کاغذ تکمیل کند. در پایان هر داستان نیز چند برگ سفید در نظرگرفته ایم که کودک به دلخواه، از هر واقعه ای که به نظر او جذاب تر است ترسیم و نقاشی کند. مسلما این تمرینِ لذت بخش برای کودک، همچنین دریچه ای کم نظیر به دنیای پاک و زیبایِ ذهن وی برای والدین و مربیان می گشاید که به نوبه خود آموزنده و دلچسب است. تتتست سنتس نیتسینت سنیتسنیت سنیت نسیت نست ینسیت نست ینستینست ی

حکایت آشنایی ما با مشهدی یدالله هدایتی، چوپان پیر روستای خورهه محلات، خود داستان جالبی است که مجال و مکانی بیشتر از آنچه در اینجا مهیاست می طلبد. اما ناگفته نماند که او پدر شش فرزند (از جمله یک شهید) و بیش از 15 نوه و نتیجه است. نوه ها و نتیجه های آقای هدایتی او را «بابا یدی» صدا می زنند و از کودکی به داستان های او گوش فرا داده اند. جمع آوری داستان های بابا یدی نزدیک به 30 ماه طول کشید. در این مدت، ما نه تنها با داستان ها بلکه با شرح زندگی این پیر خردمند نیز آشنا شدیم. مشهدی یدالله سواد خواندن و نوشتن ندارد، اما نیروی حافظه او خارق العاده و هوشیاری، بصیرت و نیز قدرت خلاقه وی در آفرینش هنر و صنایع دستی تحسین برانگیز است. بابا یدی از انتشار داستان های خود استقبال می کند چرا که عمیقا به تاثیر آموزشی و پرورشی آنها باور دارد. ما نیز امیدواریم که با چاپ و نشر این داستان ها، هموطنان عزیز خردسال و بزرگسالمان را در بهرۀ معنوی و لذتی که خود از شنیدن آنها برده ایم سهیم کنیم. تبتستس نتنسیت نسیت نست ینست ینست ین ستینس ین ستنیت سنی نسی نسیت بتنتتسنت نستی

اسفندیار عباسی و حمیرا شریفی               

خرداد 1382                

متن، عکس و دیسک فشرده © 1382ا اسفندیار عباسی و حمیرا شریفی

نگارگری ا© 1384ا مهرنوش شریفی

 
 
 
آرم و طراحی سایت، حمیرا شریفی 2008 ©آ